Q3 2016: Markt voor smart watches krijgt gevoelige klap

26 oktober 2016

Smart-Watches-May-Lend-a-Big-Hand-to-Mobile-MarketingEen doorbraak van de smart watch wil maar niet op gang komen. Dit constateren de marktonderzoekers van IDC op basis van hun laatste kwartaalonderzoek naar dit marktsegment.

 

Smart watches hebben het nog steeds erg moeilijk om door te breken bij het grote publiek. Het afgelopen derde kwartaal van dit jaar was, ondanks een grote beschikbaarheid van dit soort type wearables, een absolute teleurstelling. In hun kwartaalonderzoek over Q3 2016 constateerden de marktspecialisten dat de verkoop van smart watches met maar liefst 51,6 procent was gedaald ten opzichte van Q3 2015. In totaal gingen er de afgelopen drie maanden wereldwijd 2,7 miljoen smart watches over de toonbank. Vorig jaar waren dit er nog 5,6 miljoen. De daling is opmerkelijk, zo stellen de onderzoekers, maar geeft goed weer hoe leveranciers nu naar de markt kijken. Zo kwam Apple pas eind september met een nieuw model en een verbeterd besturingsysteem. Google heeft besloten om de tweede versie van Android Wear  uit te stellen, wat weer gevolgen heeft voor de producten van andere leveranciers. Veel leveranciers focussen zich nu op fitness wearables, omdat ook kopers nog geen duidelijk idee hebben wat de toegevoegde waarde van een smart watch is. De onderzoekers hopen ook dat de markt voor smart watches zich beter kan ontwikkelen wanneer de afhankelijkheid van smartphones gaat verdwijnen.

schermafbeelding-2016-10-25-om-09-37-58
Marktaandelen
Apple voert nog steeds de markt voor smart watches aan, hoewel het in het derde kwartaal van 2016 de tweede grootste jaarlijkse daling noteerde. De specialisten verwachten dat door de kosmt van de iWatch 2 en lagere prijzen voor de iWatch 1 het vierde en laatste kwartaal van dit jaar een herstel laten zien. Garmin, op nummer twee, boekte juist de meeste groei in het afgelopen kwartaal door de introductie van nieuwe smart watches. Voordeel hierbij is dat de smart watches van deze leverancier zich vooral focussen op gezondheidstoepassingen en fitness, dus aantrekkelijker voor meerdere doelgroepen. Samsung, op plek drie, zag ook een daling van de verkoop, evenals Lenovo en Pebble.