KPMG: Consumenten beperken gebruik van IoT-devices

20 oktober 2016

IoT1Consumenten zijn nog erg huiverig om devices te gebruiken die met het Internet of Things (IoT) zijn verbonden. Dit blijkt uit een recente studie van de cyberexperts van KPMG Cyber. Bovendien blijken techbedrijven nog weinig te doen om deze consumenten gerust te stellen.

Het Internet of Things (IoT) is sterk in opkomst en ook consumenten willen of gaan steeds meer van deze toepassingen gebruiken. Althans dat zouden techbedrijven die deze toepasingen leveren graag zien. Toch blijkt bijna een derde van de consumenten voorlopig deze producten en diensten uit veiligheidsoverwegingen nog niet te gebruiken, aldus de Consumer Loss Barometer 2016 van de accountants- en adviesspecialisten. Maar liefst 66 procent van alle ondervraagde consumenten geven aan dat zijn bezorgd zijn dat opkomende IoT-technologie door kwaadwillenden wordt gehackt. Verder geeft 61 procent van de respondenten aan dat zij vaker met het IoT-verbonden devices zouden gebruiken als zij meer vertrouwen hadden in de beveiliging van deze devices en diensten. Vooral de grootste groep consumenten, de millennials, geeft dit laatste aan.

schermafbeelding-2016-10-19-om-09-41-27
Contrast met industrie
De zorgen van consumenten over de veiligheid staan erg in contrast met wat techbedrijven doen op het gebied van het beveiligen van het IoT en hun eindgebruikers. Volgens het onderzoek heeft bijna 40 procent van de techbedrijven in het afgelopen jaar nog niet flink in cyber security geïnvesteerd. Tegelijkertijd geeft het onderzoek aan dat maar liefst 76 procent van de onderzochte bedrijven aangeeft dat zij in de afgelopen twee jaar last hebben gehad van een databreuk. Ook geeft 15 procent aan dat zij geen verantwoordelijk persoon hebben voor cyberbeveiliging.

schermafbeelding-2016-10-19-om-09-42-53

Stappen maken
De specialisten van KPMG geven aan dat bedrijven echt stappen moeten maken op het gebied van beveiliging van het IoT zodat consumenten meer geneigd zijn dit te gebruiken. Nieuwe producten en diensten op dit terrein moeten beveiliging al vanaf het ontwerp hebben geïntegreerd. Als dit niet gebeurt, zullen consumenten dit snel afstraffen. Producten en merken die dus geen geïntegreerde beveiliging hebben, zullen snel falen, zo concludeert KPMG in het onderzoek.