Machine learning interessant voor mobiele operators

17 oktober 2016

movidius-machine-intelligenceMobiele operators die eveneens breedband aanbieden, gebruiken steeds vaker big data analyses en machine learning om hun dienstenpakket te verbeteren en zich om te vormen naar digitale service providers. Dit blijkt uit onderzoek van ABI Research.

 

Uit het rapport van de marktspecialisten  blijkt onder meer dat mobiele breedbandaanbieders vaker hun grote databestanden gebruiken om hun dienstverlening aan te passen en te verbeteren. Hiervoor geven zij de komende vijf jaar, tot en met 2021, ongeveer in totaal ruim 50 miljard dollar uit.De onderzoekers verwachten veel van de inzet van machine learning door de operators. Door hiermee te werken kunnen de operators meer werken aan de manier waarop zij telecomdiensten gaan aanbieden.

Machine learning
Met de mogelijk voorspellende analyses van machine learning hoeven de telecomoperators daardoor niet meer afhankelijk te zijn van de analyses van leveranciers of andere derde partijen. Met deze data kunnen zij nu zelf beheertooepassingen beginnen of doorvoeren. Het gaat hierbij, aldus ABI Research, om bijvoorbeeld financiële toepassingen die ondersteunen bij het tegengaan van fraude en omzet verbetering of verkoop- en marketingactiviteiten.