Onderzoek: Mobiel belangrijk onderdeel van dagelijks leven

14 oktober 2016

130524122926-smartphone-street-story-topMobiele telefoons vormen steeds vaker een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Dit blijkt uit een recent onderzoek van marktonderzoeker Nielsen. Veel respondenten geven aan dat daardoor hun leven is verbeterd. Daarnaast vormt het mobieltje steeds vaker onderdeel van het shoppingproces.

Mobiele telefoons, en in het bijzonder smartphones, vormen voor steeds meer mensen een essentiële factor in hun leven. Uit het wereldwijde onderzoek  van de marktspecialisten komt naar voren dat iets meer dan de helft van de respondenten, 53 procent, aangeeft eigenlijk niet meer zonder te kunnen. Zonder hun mobiele telefoon voelen zij zich bezorgd of angstig. Ongeveer 56 procent geeft aan dat het nog erger met hen is gesteld. Zij vinden dat een leven zonder mobiele telefoon voor hen onvoorstelbaar is. In totaal geeft 70 procent aan dat hun leven is verbeterd door de komst van de mobiele telefoon. Wel heeft natuurlijk een keerzijde; direct contact tussen mensen neemt af. Ongeveer twee derde van de respondenten geeft aan dat het aantal echte gesprekken met mensen is afgenomen en vervangen is via mobiel contact. Toch geeft 47 procent aan dit niet erg te vinden, aangezien zij toch liever contact hebben via messaging.

schermafbeelding-2016-10-13-om-12-25-27

Mobiel en shoppen
In het onderzoek geven de respondenten ook aan dat shoppen steeds vaker met behulp van de mobiele telefoon, of smartphone, gaat. Ongeveer 38 procent van de respondenten geeft aan dat zij in het afgelopen jaar iets, een product of dienst, via een mobiel apparaat hebben aangeschaft. Hiervan geeft 34 procent aan hiervoor een mobiele app te hebben gebruikt. Bij shopping wordt de mobiele telefoon ook vaak ingezet om prijzen te vergelijken, 53 procent van de respondenten geeft dit aan, en voor het zoeken naar productinformatie, 52 procent. Andere veelgebruikte inzetmogelijkheden zijn zoeken naar coupons en kortingsacties, 44 procent, efficiënter winkelen, 41 procent. Azië loopt voorop bij het mobiel shoppem, aldus de specialisten van Nielsen.

schermafbeelding-2016-10-13-om-13-08-02

Bankzaken afhandelen
Ook voor het afhandelen van bankzaken worden mobiele telefoons steeds meer ingezet, zo constateert het onderzoek. Ongeveer 47 procent van de respondenten geeft aan mobiel rekeninginformatie op te vragen. Verder betaal 42 procent via zijn mobiel en maakt 36 procent wel eens geld over. Tot slot geeft 27 procent van de respondenten openstaan voor alleen bankieren via een app op een mobiele telefoon of device.

 

Advertenties