IDC: Omzet uit mobiele diensten blijft maar toenemen

13 oktober 2016

De wereldwijde omzet uit mobiele diensten blijft maar toenemen. Dit stellen de marktonderzoekers van IDC in een recent onderzoek. Consumenten en bedrijven geven veel geld uit aan mobiele producten en toepassingen. De meeste interesse gaat daarbij uit naar mobiele software en applicaties.

 

De markt voor mobiele diensten hoeft de komende vier jaar net echt te klagen, zo geven de specialisten aan in hun onderzoek. Tussen 2016 en 2020 stijgt de mondiale omzet uit mobiele diensten van 1,5 biljard dollar naar 1,7 miljard dollar. De jaarlijkse groei in deze periode is 2,2 procent of 40 miljard dollar per jaar. De groei van de omzet wordt vooral gestimuleerd door meer aankopen van consumenten en  bedrijven van mobiele hardware als smartphones, laptops en tablets. Meer omzet wordt echter verdiend aan mobiele software in de genoemde periode. Ontwikkelaars zijn namelijk hard bezig om mobiele apps te ontwikkelen voor zowel consumenten en bedrijven. Binnen de software wordt vooral veel uitgegeven aan ontwikkelingsplatforms voor mobiele apps, mobiele zakelijke apps en zakelijke mobiele beveiligingstoepassingen. Tegen 2020 wordt er meer 15 procent uitgegeven aan mobiele software, vooral door toepassingen voor het ontwikkelen van mobiele ontwikkelingsplatforms voor apps en mobiele beveiligingstoepassingen.

prus41841616-f-1

Sectoren investeren ook
Uit het onderzoek blijkt verder dat ook verschillende bedrijfssectoren steeds meer in mobiele toepassingen investeren. Hierbij neemt de banksector wereldwijd het voortouw met investeringen in mobiele toepassingen van meer dan 100 miljard dollar tegen 2020. Andere sectoren die voor een flinke mobiele omzet zorgen zijn de maakindustrie, zakelijke diensten en de retail. De meeste groei in omzet tussen 2016 en 2020 wordt gerealiseerd door de gezondheidszorg. In dit segment groeien de investeringen met 5,1 procent per jaar in de komende vier jaar. Andere snelgroeiende investeerders zijn de telecomsector, de zakelijke diensten en de nutssector. Alle sectoren investeren vooral in mobiele diensten om meer productief te zijn, beter te communiceren met eindgebruikers. Vooral grote bedrijven en multinationals gaan meer uitgeven aan mobiele diensten. Hun uitgaven overtreffen die van de hele markt. Met mobiele toepassingen willen zij voornamelijk hun productiviteit verbeteren en eindgebruikers en partners nieuwe mogelijkheden bieden. Kleine bedrijven blijven verantwoordelijk voor het grootste deel van de omzet uit mobiele diensten. Belangrijkste reden voor deze bedrijven voor het gebruik van mobiele diensten is vaak het hebben van een alternatief voor duurdere traditionele IT-oplossingen.

Regio’s
Tot slot onderzochten de specialisten van IDC in hun onderzoek welke regio’s het meeste uitgeven aan mobiele diensten. Vanzelfsprekend bijna loopt Azië –Pacific, exclusief Japan, weer voorop. Dit komt vooral door de grote investeringen in China in dit segment. Qua omzet vormt deze regio de grootste markt ter wereld met een omzet van meer dan 500 miljard dollar in 2020. De Verenigde Staten komen op de tweede plaats en vormt de regio met sterkste voorspelde omzetgroei van jaarlijks 4,7 procent. Ook de regio’s Latijns-Amerika en Midden-Oosten/Afrika (MEA) zien een grotere jaarlijkse groei dan de hele markt.