Home > Branchenieuws > Mobiele data uitstekende inkomstenbron voor mobiele operators

Mobiele data uitstekende inkomstenbron voor mobiele operators

11 oktober 2016

mobile-data-670x321Mobiele data is de belangrijkste bron waarmee mobiele operators de komende jaren flink veel geld mee kunnen verdienen. Dit stellen de marktspecialisten van Pyramid Research in een onderzoek. Mobiele operators moeten wel goede diensten en businessplannen ontwikkelen.

Mobiele data is de komende vijf jaar de cash cow voor mobiele operators, als het aan het onderzoek van de marktspecialisten ligt. De toenemende vraag naar universele toegang tot data en de opkomst van OTT-spelers oefenen inmiddels een grote druk uit op mobiele operators en hun netwerken om hieraan te voldoen. Daarom moeten deze mobiele operators nieuwe manieren vinden om zich op deze sterk concurrerende markt te onderscheiden en toegang te zoeken tot eindgebruikers om hun investeringen in mobiele netwerkinfrastructuur commercieel te kunnen benutten. Vooral wordt dit voor de komende vijf jaar van belang. De onderzoekers geven aan dat de omzet uit mobiele data tussen 2015 en 2020 flink gaat toenemen. In 2015 was mobiele data wereldwijd voor ongeveer de helft van de mobiele omzet verantwoordelijk, tegen 2020 zal dat zijn toegenomen met 7 procent. In totaal bedraagt de omzet uit mobiele data dan meer dan 600 miljard dollar, volgens het onderzoek.

Aandachtspunten voor mobiele operators
Wanneer mobiele operators meer willen verdienen aan het mobiele dataverkeer dat over hun netwerken stroomt en beter willen concurreren met bijvoorbeeld OTT-leveranciers, moeten ze volgens Pyramid Research een aantal zaken goed in het oog houden. Zo moeten zij een aantrekkelijke dienstverlening en media- en messagingplatorms gaan opzetten om eindgebruikers nog meer te verleiden met content en het uitvoeren van bepaalde transacties. Wel moeten zij hierbij binnen budget blijven. Daarnaast moeten zij strategieën ontwikkelen waarmee aan mobiele data kan worden verdiend. Al deze strategieën moeten dan natuurlijk wel binnen de wet- regelgeving  en regelgeving voor netneutraliteit van het betreffende land.

Eerste resultaten al zichtbaar
Uit het onderzoek komt naar voren dat de eerste resultaten van bovenstaande te nemen maatregelen door mobiele operators al zichtbaar zijn. Steeds meer mobiele operators analyseren hun mobiele datasets van eindgebruikersinformatie om verschillende op de eindgebruiker afgestemde mobiele oplossingen te bieden. Zij richten zich daarbij vooral op vast-mobiele convergentie en partnerschappen met online contentleveranciers met een hoge toegevoegde waarde, denk daarbij aan Netflix of Spotify. Big data-analyse zal hiervan de belangrijkste motor zijn. Andere diensten die mobiele operators langzaam doorvoeren om meer geld te halen uit dataverkeer zijn de integratie van WiFi in het core-netwerk en andere door WiFi gedreven dienstenmodellen, zo besluit het onderzoek.

Categorieën:Branchenieuws