Onderzoek: Smartphone meest geliefde device consumenten

5 oktober 2016

Smixs-tweedehands-smartphoneConsumenten zijn verknocht aan hun smartphone en gebruiken deze als eerste device voor digitale handelingen. Dit stelt een wereldwijd onderzoek door creditcardmaatschappij Mastercard. Digitale innovatie i voor hen een goede ontwikkeling.

 

De smartphone is onmisbaar geworden in ons dagelijks leven. Dat is wel de belangrijkste conclusie die uit het Impact on Innovation-onderzoek van de creditcardmaatschappij kan worden getrokken. Van de 23.000 respondenten geeft maar liefst 90 procent aan dat zij hun smartphone boeven elk ander digitaal device stellen als het gaat om gebruik. De creditcard toetste deze stelling onder meer op de vraag of consumenten graag hun smartphone gebruiken voor digitale of mobiele betalingstoepassingen. Opvallend hierbij is dat vooral respondenten in opkomende markten hier heel positief op reageren. In Afrika en het Midden-Oosten gaf meer dan 70 procent aan hun smartphone graag te gebruiken voor mobiele betalingen. In een volwassen markt als West-Europa was dit slechts 38 procent. Wel gaven alle respondenten voor nieuwe betalingsmethoden de voorkeur aan de smartphone boven plastic oplossingen. Ook maken consumenten liever gebruik van biometrische vingerafdrukken op hun smartphone als beveiliging van transacties dan het intoetsen van een PIN-code.

 

masterard_innovation_index_2016_4

Houding digitale innovatie
Het onderzoek keek ook naar de algemene houding van de respondenten tegenover digitale innovatie. Ongeveer 90 procent van de respondenten geeft aan dat zij vinden dat digitale innovaties een goede ontwikkeling zijn en een positieve invloed hebben op de maatschappij. Slechts 8 procent vindt het tegenovergestelde. In Centraal- en Oost-Europa en Afrika zijn de meeste voorstanders van digitale innovatie te vinden en in West-Europa de meeste tegenstanders. Tot slot geeft 80 procent van de respondenten aan dat er op dit moment voldoende digitale innovatie is op het gebied van social networking, reizen, shopping en financiële diensten. Graag zouden zij meer toepassingen zien voor gezondheid, onderwijs en openbaar vervoer.