Onderzoek: Trage groei smart watches vertraagt markt wearables

26 september 2016

De trage uptake van smart watches heeft effect op de hele markt voor wearables. Dit constateren experts van Kantar Worldpanel Comtech in hun laatste cijfers over Q 2 2016 van de markt in de Verenigde Staten en de vier grootse markten uit de Europese Unie.

 

In het tweede kwartaal van dit jaar groeide, aldus het rapport, het wearable-bezit van eindgebruikers uit de Verenigde Staten naar 15,2 procent. In de EU4 lag de penetratie op 8,1 procent. De onderzoekers geven aan dat smart watches de belangrijkste interessante wearables voor eindgebruikers zijn in alle onderzochte markten. Als de markt voor fitenss-wearables niet wordt meegerekend, is de penetratie van slimme draagbare devices veel lager dan met fitness bands. De totale penetratie ligt dan, aldus de onderzoekers, dan slechts op 4,7 procent eigendom in de Verenigde Staten en op 3,2 procent in de onderzochte EU4-landen. In Q2 2016 was 47 procent van alle verkochte wearables in de VS een smart watch en in de EU4 38,6 procent. Apple leidt in beide onderzochte markten.

Uptake blijft traag
De onderzoekers constateren dat er een sterke groei, vooral dus in het smart watch-segment er de komende 12 maanden nog niet echt inzit. In de VS gaf slechts 9,3 procent van de ondervraagde consumenten aan dat zij binnen een jaar een smart watch gaan aanschaffen. In de EU4 is dat iets meer, 11,3 procent. Een belangrijke reden voor consumenten om geen smart watch en dus geen wearable te kopen, is vooral de vraag wat de smart watch nu toevoegt aan wat de smartphone ook al kan. Daarnaast is de hoge prijs van smart watches, ondanks de recente prijsverlaging van de Apple Watch 1 door de lancering van de Apple Watch 2, een belangrijke factor voor het niet-aanschaffen of uitstellen van de koop van een slim device. De onderzoekers hopen wel dat door smart watch-initiatieven van echte horlogemakers, de interesse in de smart watch omhoog gaat en dus indirect daardoor de markt voor wearables.