Onderzoek: Nederlandse huishoudens kiezen vaker voor multiplay

21 september 2016

Quad-PlayNederlandse huishoudens nemen steeds vaker een abonnement af dat vast internet, telefonie, televisie en vaak ook mobiele telefonie combineert in één pakket en bij een enkele aanbieder. Dit concluderen de marktspecialisten van Telecompaper in een onderzoek. KPN en Ziggo zijn de grootste spelers op de Nederlandse markt bij quad- en triple play-pakketten.

 

Alle internet, telefonie- en televisiediensten afnemen in één pakket en bij één aanbieder. Voor Nederlandse huishoudens is dit langzaam de gewoonste zaak. In hun kwartaalrapport over de Nederlands multiplay-markt in het tweede kwartaal van 2016 stellen de telecomspecialisten dat dit marktsegment weer is gegroeid. Ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar steeg de omzet het multiplay-segment, de verzamelmarkt van quad play, triple play en duo play, met 4,6 procent. Deze omzet bedraagt nu ruim 1 miljard euro. In totaal nemen nu 830.000 een quad play-abonnement af waarin zij vaste breedband combineren met vaste telefonie, mobiele telefonie en televisie. Quad play is nu 12 procent van het totaal aantal vaste breedbandaansluitingen, tegen 7,6 procent in dezelfde periode in 2015. Ruim 3,9 miljoen huishoudens nemen triple play, vast internet, telefonie en televisie, af.

313_a3l

Groei quad play
In het afgelopen kwartaal is vooral quad play flink toegenomen, aldus het kwartaalonderzoek van Telecompaper. In Q2 2016 maakte quad play ongeveer 18 procent uit van de totale multiplay-omzet. In dezelfde periode in 2015 was dit nog 12 procent. Het marktaandeel van triple play daalt gestaag. Belangrijkste reden hiervoor is, aldus de onderzoekers, dat steeds meer huishoudens overstappen van triple play naar quad play. De markt voor duo play, het afnemen van twee diensten in een enkel pakket, ook langzaam daalt sinds eind 2014. Vaste breedband wordt steeds minder gecombineerd met vaste telefonie. De combinatie van vaste breedband met alleen televisie of mobiele telefonie wordt juist populairder.

Marktaandelen aanbieders
Wanneer het gaat om quad play is KPN de grootste aanbieder in ons land. In Q2 2016 had deze operator een marktaandeel van 86,5 procent. Ziggoo volgt met bijna 11 procent. Wanneer het gaat om triple play, zijn de rollen volgens Telecompaper omgedraaid. Ziggo is dan de grootste met een marktaandeel van 62,4 procent, tegenover 26,5 procent voor KPN. De rest van de triple play-markt, 11,1 procent, wordt overgelaten aan aanbieders als Caiw, M7, Tele2, Delta en Vodafone.