ACM: Telecomaanbieders moeten contractwijzingen beter communiceren

20 september 2016

checking-documentsTelecomaanbieders moet hun eindgebruikers beter gaan informeren over wijzigingen in de contractvoorwaarden. Dit stelt telecomtoezichthouder Autoriteit, Consument & markt (ACM). De toezichthouder gaat de regels hiervoor verscherpen.

 

De aanpassing van de regelgeving  door de telecomtoezichthouder volgt op veel klachten die zijn binnengekomen over de communicatie van telecomoperators bij contractwijzigingen. Ingrijpende wijzigingen staan soms verstopt in een mail. Wanneer eindgebruikers deze over het hoofd zien, en niet reageren, gaan de telecomoperators ervan dat de betreffende eindgebruikers met de wijzigingen instemmen of ‘opt-out’. De ACM vindt nu dat eindgebruikers of abonnees hiertegen beter beschermd moeten worden.

Maatregelen
De ACM wil dat iedereen met een telecomabonnement erop moet kunnen vertrouwen dat telecomaanbieders goede informatie geven over contractwijzigingen. Telecomaanbieders moeten nu minimaal een maand van te voren duidelijk hun eindgebruikers informeren over de inhoud van een voorgenomen wijziging. In een vakantieperiode is de aankondigingtermijn zelfs langer. Abonnees moeten zich bewust zijn van de veranderingen. Het mag volgens de toezichthouder niet meer voorkomen dat eindgebruikers een nadelige wijziging alleen kunnen ontdekken wanneer de nieuwe contractvoorwaarden met de oude worden vergeleken of achteraf wordt geconfronteerd met wijzigingen waarvan zij geen weet hadden. Wanneer eindgebruikers zich niet in een wijziging kunnen vinden, dan moeten zij hun abonnement zonder kosten kunnen beëindigen.