IDC: Markt voor wearables is toegenomen

14 september 2016

apple-watch712111De wereldwijde markt voor wearables is in het tweede kwartaal van 2016 toegenomen. Dit stellen de marktonderzoekers in het laatste kwartaalrapport over dit marktsegment van mobiele devices. Opvallend is wel dat de markt voor smart watches daalt.

 

Uit het kwartaalonderzoek over Q 2 2016 van de marktspecialisten blijkt dat de mondiale markt voor wearables het tij mee heeft. In Q2 2016 groeide het marktsegment met 26,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015.  In totaal gingen er in Q2 2016 22,5 miljoen wearables over de toonbank. De onderzoekers constateerden wel verschillen tussen de verschillende categorieën wearables. Zij maken daarbij onderscheid tussen wearables met basisfuncties, zoals fitness trackers, de meest verkochte soort wearables, en slimme wearables die over apps van derden kunnen beschikken, zoals smart watches. Het eerste segment, de basic wearables, groeide in het afgelopen kwartaal met 48,8 procent ten opzichte van Q2 2015, maar de tweede categorie, de slimme wearables, daalde met 27,7 procent ten opzichte van het afgelopen jaar.

 

schermafbeelding-2016-09-12-om-09-41-29

Oorzaken verschillen
Als oorzaken voor de verschillen tussen de twee categorieën wearables zien de onderzoekers het volgende. Basic wearables profiteren van een aantal factoren om te groeien. Ze hebben een duidelijke waardepropositie voor eindgebruikers, een grote hoeveelheid aan beschikbare devices van meerdere fabrikanten en betaalbaar. Daarom zijn dit soort wearables goed voor 82,8 procent van alle verkochte wearables in het afgelopen kwartaal. Slimme wearables moeten nog steeds een plek in de markt vinden. Eindgebruikers weten niet precies welke toegevoegde waarde deze producten hebben, vooral smart watches. Fabrikanten maken wel steeds meer devices, maar de conversie van basic wearables naar slimme wearables zal langzaam gaan, aldus IDC. Belangrijke fabrikanten zijn ten slotte, aldus het onderzoek, Fitbit voor de basic fitness trackers en Apple voor de smart watches. Fitbit zag zijn omzet in Q2 2016 toenemen, terwijl Apple zijn omzet uit de Apple Watch zag dalen.