Strategy Analytics: 5G duidelijk op de kaart

5 september 2016

5GVolgens onderzoek van de marktspecialisten van Strategy Analytics staat 5G binnen de internationale telecomwereld inmiddels duidelijk op de kaart. Netwerken staan in de planning en ook de eerste handsets zijn in ontwikkeling. Wel moeten de neuzen van de internationale mobiele operators nog wel dezelfde richting gaan opstaan over het belangrijkste gebruik van de nieuwe mobiele technologie.

De experts constateren in verschillende rapporten dat de ontwikkeling van 5G mondiaal inmiddels flink op de kaart staat. Dit jaar zijn de plannen voor de uitrol van 5G in de hele wereld duidelijk vastgesteld. Hierdoor zal tegen 2025 al 7 procent van alle mondiale mobiele verbindingen via 5G gaan verlopen. Daarnaast is het ook duidelijk geworden dat tegen 2020 de eerste mobiele 5G-handsets zullen verschijnen in technologisch vooroplopende markten als Zuid-Korea en Japan. Tegen 2021 zal dit ook het geval zijn in andere markten, zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, de Verenigde Arabische Emiraten en in China. Vanaf 2022 zullen tientallen miljoenen 5G-handsets over de toonbank gaan. De eerste testen zullen plaatsvinden in 2018. Hoewel deze eerste testen nog veel problemen zullen opleveren, verwachten de experts van Strategy Analytics dat tegen 2020 zullen zijn opgelost. Wel zullen de eerste 5G-handsets erg duur zijn.

Nog veel onduidelijkheid
Ondanks deze prachtige vooruitzichten, signaleren de experts ook dat er bij de uitrol van 5G nog wel wat problemen te overwinnen zijn. In de eerste plaats moet er echt vroeg een duidelijke en algemene 5G-standaard worden vastgesteld. Dit is belangrijk om op de langere termijn de vereisten van de afzonderlijke markten voor 5G te kunnen bedienen. In diverse wereldregio’s denken operators nu aan verschillende 5G-paden. Deze moeten, volgens de marktspecialisten van Strategy Analytics, wel worden geharmoniseerd. Een ander probleem dat de specialisten nog signaleren, is dat landen op dit moment 5G ontwikkelen voor verschillende marktsegmenten. Aziatische operators richten zich meer op diensten voor consumenten, terwijl Europa vooral wordt gewerkt aan het Internet of Things (IoT).