Nederlandse breedbandmarkt vertoont nog steeds groei

31 augustus 2016

fixedDe vraag naar breedband neemt in ons land nog steeds toe, maar langzamer dan voorheen. Dit is de belangrijkste conclusie van de experts van Telecompaper in hun meest recente kwartaalonderzoek over Q2 2016.

 

In het afgelopen kwartaal kwamen er volgens de experts 48.000 nieuwe aansluitingen bij tot  een totaal van 7,24 miljoen. Dit is minder dan in Q1 van dit jaar en het laatste kwartaal van 2015. Het aantal toegenomen aansluitingen is wel weer groter dan de 13.000 uit Q2 2015.Voor heel 2016 wordt een groei van 2,5 procent aangehouden. De omzet uit breedband kwam in het afgelopen kwartaal uit op 467 miljoen euro. Voor de periode 2016-2020 verwachten de experts dat het aantal breedbandaansluitingen jaarlijks met 1,9 procent zal toenemen. De omzet groeit de komende vier jaar met gemiddeld jaarlijks 1,4 procent.

Schermafbeelding 2016-08-30 om 13.17.31
Glasvezel bron van groei
De toenemende vraag naar breedband in Nederland komt volgens Telecompaper door een groeiende vraag naar glasvezelverbindingen. Dit breedbandsegment noteerde met 4,1 procent het hoogste groeipercentage in Q2 2016. Het marktaandeel van glasvezel groeide naar 14 procent. De kabelbreedbandtoegang nam in Q2 2016 ook licht toe naar meer dan 3,3 miljoen aansluitingen. Dit blijft het populairste breedbandsegment. Het aantal DSL-aansluitingen daalde licht met 0,3 procent naar een marktaandeel van beneden de 40 procent.

Marktaandelen aanbieders
De toename van breedband is ook het succes van kleinere aanbieders op de markt, zo geven de onderzoekers aan. Vooral bij glasvezel doen zij het goed en weten daardoor marktaandeel terug te pakken op de grote aanbieders. De gezamenlijke kwartaalgroei van deze kleinere aanbieders was, volgens Telecompaper, groter dan die van de grote aanbieders Ziggo en KPN. Het marktaandeel van deze aanbieders ligt nu op 16,2 procent. Ziggo blijft met 3,1 abonnees de grootste aanbieder in Nederland, maar het marktaandeel in Q2 2016 daalde wel naar 43,1 procent. KPN, inclusief submerken Telfort, XS4ALL en Edutel, zag zijn aantal aansluitingen met 15.000 toenemen, maar ging in marktaandeel 0,1 procent achteruit naar 40,7 procent.