Zakelijke VO-markt grotendeels in handen KPN

29 augustus 2016

ruim-530-000-zakelijke-sims-via-mvno-s-in-omloopDe zakelijke markt voor virtuele operators in Nederland is grotendeels in handen van mobiele operator KPN via de zakelijke merken Telfort Zakelijk en Yes Telecom. Dit blijkt uit recent onderzoek van Telecompaper.

 

Volgens het onderzoek van de telecomspecialisten heeft de grootste Nederlandse telecomoperator met zijn merken Telfort Zakelijk en Yes Telecom ongeveer 67 procent van de zakelijke simkaartenmarkt in handen. In totaal gaat het zakelijk segment voor simkaarten in Nederland om ongeveer 600.000 simkaarten. Dit is 9 procent van alle Virtuele Operator (VO)-simkaarten in ons land. Telfort Zakelijk en Yes Telecom verkopen zowel totaaloplossingen voor bedrijven, maar focussen zich ook sterk op alleen mobiele oplossingen.

Veel versnippering
Overige partijen binnen het zakelijk segment halen ieder afzonderlijk niet meer dan 8 procent van het totale marktaandeel. De door de onderzoekers genoemde partijen zijn onder meer Galaxy, VrieService en Internetcity Technology. Daarnaast is de zakelijke VO-markt voor simkaarten sterk versnipperd door vele kleine partijen. Daarnaast zijn er nog zakelijke Mobile Virtual Network Enablers (MVNE’s) actief die op hun beurt weer simkaarten leveren aan kleinere aanbieders.

Handelswijze kleinere aanbieders
Ook de handelswijze van de kleine aanbieders maakt het moeilijk om tegen specialisten als Telfort Zakelijk en Yes Telecom een vuist te kunnen maken. De kleinere aanbieders gebruiken, aldus de onderzoekers, simkaarten vooral aanvullend op een totaaloplossing voor zakelijke telecom. Het gaat hierbij dat om vast-mobiele integratie waarbij het niet meer uitmaakt, aldus Telecompaper, welk device of aansluiting op dat moment wordt gebruikt. In sommige implementaties van vast-mobiele integratie, is het deel mobiel vaak (zeer) beperkt. Daarnaast vinden veel kleinere aanbieders van zakelijk telecom het bieden van standaard mobiele abonnementen niet meer het belangrijkste, zo besluit het onderzoek.

Advertenties