Greenpeace: Eindgebruikers willen meer mogelijkheden voor smartphonerecycling

26 augustus 2016

Schermafbeelding 2016-08-25 om 11.11.43Eindgebruikers van smartphones willen dat er meer mogelijkheden komen om hun smartphone milieuverantwoord te recyclen. Dit stelt een onderzoek van Ipsos Mori in opdracht van milieuorganisatie Greenpeace. Vooral leveranciers moeten deze mogelijkheden bieden.

 

Volgens de onderzoeksresultaten van de bekende milieuvoorvechter zijn eindgebruikers van smartphone best wel milieubewust. Bijna de helft van de respondenten uit de onderzoekslanden Verenigde Staten, Duitsland, Rusland, Mexico, Zuid-Korea en China vindt dat er meer mogelijkheden moeten komen om mobiele toestellen te recyclen. Ook vinden zij dat de levensduur van mobiele toestellen kan worden verlengd. Vier op de vijf respondenten geeft aan dat mobiele toestellen bij beschadigingen eenvoudiger moeten kunnen worden gerepareerd. Verder vindt een meerderheid van de respondenten dat er op dit moment teveel toestellen in de wereld worden geproduceerd en geïntroduceerd. Ook moeten smartphones meer worden geproduceerd zonder voor het milieu schadelijke chemische substanties.

129480_226088

Verantwoordelijkheid fabrikanten
In hun antwoord op de onderzoeksvragen gaf eveneens bijna de helft van de respondenten aan dat zij voor meer recycling van mobiele toestellen een grote verantwoordelijkheid zien van de fabrikanten van deze toestellen. Zij moeten hier meer mogelijkheden voor gaan scheppen. Daarnaast moeten fabrikanten ook minder toestellen op de markt brengen en minder chemische rotzooi gebruiken.

Verschillen in reacties
Opvallend in het onderzoek is verder dat vooral respondenten uit opkomende landen op het gebied van mobiele toestellen erg met het milieu begaan zijn. Een langere levenscyclus wordt het meest gewaardeerd in China, 95 procent van de respondenten geeft dit aan, Mexico, 94 procent, en Zuid-Korea 92 procent. Eenvoudigere reparaties bij beschadigingen worden ook in China het meest gewaardeerd, vindt 66 procent van de respondenten. In Zuid-Korea ligt dit percentage op 64 procent. In meer volwassen markten in het westen, ligt dit anders; 28 procent in de Verenigde Staten en 23 procent in Duitsland.