Onderzoek: Markt voor wearables slaat nog niet echt aan

23 augustus 2016

wearablesHet gebruik van wearables lijkt nog steeds niet echt aan te slaan. Er zit wel progressie in, vooral op fitness- en gezondheidsgebied, maar gebruik is nog steeds in de minderheid in 2020. Dit stellen de marktspecialisten van Forrester in een recent onderzoek.

 

 

Volgens de marktspecialisten is er wel interesse in het gebruik van wearables, maar kijken consumenten voorlopig nog de kat uit de boom. De ontwikkelingen rondom het Internet of Things (IoT) zorgen dat er veel toepassingsmogelijkheden komen, maar de consument hoeft die voorlopig nog niet te gebruiken. Pas vanaf 2021 zouden consumenten meer interesse gaan tonen. Vooral voor fitness- en gezondheidstoepassingen bestaat veel interesse. Ongeveer 17 procent van de respondenten gebruikt nu een wearable voor deze toepassingen. Ongeveer 30 procent geeft aan dit de komende jaren te gaan doen. De specialisten van Forrester verwachten dat de totale mondiale adoptie van wearables in 2021 op 29 procent komt te liggen, tegenover 18 procent in 2015.

Schermafbeelding 2016-08-09 om 09.41.32

Groeifactoren
De komende jaren krijgt de mondiale wearables-industrie een boost doordat consumenten deze voor een grotere verscheidenheid aan toepassingen gaan gebruiken. De onderzoekers van Forrester  denken hierbij aan diensten als mobiele betalingen, spraaknotificaties en wellness-toepassingen. Belangrijk voor de uptake is wel dat wearables meer eigen connectiviteit krijgen.

Prijs belangrijk
Ook de prijs van wearables is waarschijnlijk nog een belangrijke factor die de adoptie door consumenten kan beïnvloeden. Uit onderzoek van Ericsson’s ConsumerLab-specialisten lijkt dat de prijs vaak nog een belangrijke factor is voor eindgebruikers om af te zien van een wearable. Het enthousiasme is wel, maar de fabrikanten komen dit enthousiasme niet tegemoet qua prijs of met verwachtingen op het gebied van functionaliteit. De prijs is op dit moment de belangrijkste factor die aankoop van een wearable tegengaat. Pas als werables helemaal als stand alone devices functioneren, zal de verkoop gaan toenemen, aldus het onderzoek van Ericsson.