Onderzoek: Consumenten laten apps sneller links liggen

18 augustus 2016

enterprise-mobile-appsConsumenten verwijderen sneller apps van hun smartphones. Dit constateren de app-onderzoekers van Localytics in een recent onderzoek. Vooral omdat ze niet meer aan de hoge verwachtingen voldoen.

 

Mobiele eindgebruikers zijn veeleisend. Ook als het gaat om de apps die zij op hun smartphone gebruiken. De app-specialisten signaleren in hun rapport dat het aantal eindgebruikers dat een app blijft gebruiken in de maanden na de download daalt. Hoe langer de tijd, hoe meer apps eindgebruikers verliezen. Op dit moment is de gemiddelde retention rate, sinds dezelfde periode in 2015, gedaald van 42 naar 37 procent. Na drie maanden na de eerste download daalt het gebruik, ten opzichte van vorig jaar, van 25 naar 20 procent.

pasted_image_0

Redenen
De onderzoekers geven aan dat een belangrijke reden voor het dalende app-gebruik de verwachtingen van consumenten zijn. De kwaliteit en het gebruiksgemak van apps halen niet de hoge standaarden die eindgebruikers tegenwoordig eisen, zo stellen de specialisten. Hoewel mobiel vaak een belangrijke manier is voor merken om met hun eindgebruikers interactie aan te gaan, doen veel merken hier nog niet zoveel aan als het gaat om de kwaliteit van hun apps. Dit heeft, volgens Localytics een hoge churn tot gevolg. Drie maanden na installatie heeft 80 procent van de eindgebruikers nu afgehaakt. Vorig jaar was dit nog 75 procent. Wel is er nog een verschil tussen bekende en vertrouwde apps en algemene apps. De eerste categorie heeft minder churn dan de tweede en heeft zelfs zijn gebruikersgroep in het afgelopen jaar weten uit te breiden.

retention-by-industry

Onderscheid tussen apps
Uit het onderzoek blijkt verder dat er nog een onderscheid is tussen verschillende soorten apps. Media- en entertainment-apps hebben na drie maanden nog de hoogste populariteit. Ongeveer 40 procent van de eindgebruikers die deze apps hebben geïnstalleerd blijven na een maand terugkomen. Dit komt vooral doordat dit soort apps belangrijk zijn voor de manier waarop eindgebruikers muziek en videodiensten zijn gaan consumeren. Dit soort apps hebben daarvoor de weg geplaveid, aldus het rapport. Gaming-apps scoren het laagst. Bij dit soort apps blijft slechts 27 procent langer dan een maand na download hangen.