Tabletmarkt stabiliseert zich

10 augustus 2016

ipad_pro_apple_pencil_800bDe mondiale tabletmarkt lijkt zich in Q2 2016 te stabiliseren na een eerdere daling. Dit concluderen onderzoekers van Strategy Analytics in een recent onderzoek naar de mondiale tabletmarkt. Vooral komt dit door de toenemende populariteit van 2-in-1 tablets.

 

 

De onderzoekers constateerden dat wereldwijd in het tweede kwartaal van 2016 er in totaal 46,7 miljoen tablets over de toonbank gingen. Dit is 8 procent minder dan in dezelfde periode in 2015. Wel ging de gemiddelde verkoopprijs omhoog, met 9 procent, zodat de markt zich lijkt te stabiliseren. Dit komt doordat consumenten voornamelijk 2-in-1-tablets aanschaffen om meer mogelijkheden te krijgen. Vooral de iPad Pro is erg populair. Dit stuwt de gemiddelde aanschafprijs omhoog. In het lagere segment doen de Windows 2-in-1 tablets het erg goed. De verkoop van normale tablets blijft tegenvallen. Dit heeft gevolgen voor Android dat met 64 procent het grootste aandeel in dit soort tablets heeft. Het aantal op Android gebaseerde tablets blijft daarom stabiel, maar neemt niet toe.

Schermafbeelding 2016-08-01 om 09.15.59Marktaandelen
Uit et onderzoek blijkt dus dat Android nog steeds het grootste aantal verkochte tablets vertegenwoordigt. In totaal gingen er in Q2 2016 30,1 miljoen Android-tablets over de toonbank. Dit is wel 15 procent minder dan in dezelfde periode in 2015. Ten opzichte van Q1 2016 bleef het aantal verkochte Android-tablets gelijk. Het marktaandeel ligt dus nog wel op 64 procent. Van op iOS gebaseerde iPads gingen er in Q2 2016 10 miljoen over de toonbank. Vooral de iPad Pro droeg hier dus aan bij. Het markaandeel van Apple ligt nu op 21 procent. Windows-tablets kenden de sterkste groei in het afgelopen kwartaal met maar liefst 43 procent naar 6,7 miljoen tuks. In q2 2015 waren dit er nog 4,6 miljoen. In totaal hebben Windows-tablets nu een marktaandeel van 14 procent.

Advertenties