Home > Branchenieuws, Consumenten, Mobiele devices, Mobiele markt, Onderzoek, Smartphones > Mondiale smartphonemarkt laat lichte positieve ontwikkeling zien

Mondiale smartphonemarkt laat lichte positieve ontwikkeling zien

4 augustus 2016

smartphone-penetrationDe verkopen op de wereldwijde smartphonemarkt zijn in het tweede kwartaal van 2016 weer licht toegenomen en geven daarmee een positief signaal af. Dit stellen de marktspecialisten van IDC in hun meest recente kwartaaloverzicht. Samsung blijft marktleider.

 

Uit de laatste cijfers over het tweede kwartaal van 2016 concluderen dat de wereldwijde markt voor smartphones weer een sprankje hoop laat zien. De mondiale smartphonemarkt groeide in Q2 2016 met een minimale 0,3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. In totaal gingen er in het afgelopen kwartaal 343,3 miljoen smartphones over de toonbank. In Q2 2015 waren dit er 342, 4 miljoen stuks. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016 deed de markt het veel beter. In totaal nam de mondiale smartphonemarkt in Q2 2016 met 3,1 procent toe ten opzichte van Q1 2016.
Veranderende patronen

De onderzoekers van IDC constateren dat de mondiale smartphonemarkt aan verandering onderhevig is die van invloed zijn op de verkoop. De specialisten zien onder meer dat veel leveranciers hun verkoopstrategie en portfolio aanpassen aan deze veranderingen op de markt. Zo constateren zij dat in volwassen markten operators steeds minder subsidies geven en overstappen naar EIP-programma’s.  Dit zijn programma’s op afbetaling.  Wanneer eindgebruikers een nieuw device gaan gebruiken, betalen zij in eerste instantie een basisbedrag. De rest van het bedrag wordt dan vervolgens in maandelijkse quota afgeschreven tegelijk met de betaling van het abonnement. Daarnaast signaleren onderzoekers ook dat Apple als leverancier langzaam Device-as-a-Service introduceert. Hierbij kunnen eindgebruikers zich abonneren op een dienst die hen telkens het nieuwste device aanbiedt wanneer deze uitkomt. Hierdoor hoopt de leverancier langdurige vervangingscycli tegen te gaan. Verder constateren zij nog dat de terugval van de smartphoneverkoop in China, de concurrentie in andere opkomende markten juist aanwakkert. Bijvoorbeeld in India, Indonesië en in het Midden-Oosten. Traditionele lokale Chinese low-cost merken krijgen daardoor ook steeds meer de kans in andere markten, aldus IDC.

Schermafbeelding 2016-08-01 om 10.44.39

Marktaandelen
Samsung is, dankzij het succes van de Galaxy S7 en S7 Edge, nog steeds marktleider op de mondiale smartphonemarkt. Apple komt nog steeds op de tweede plaats, hoewel de leverancier in Q2 2016 zijn verkopen met 15 procent ten opzichte van Q2 2015 zag dalen. De iPhone SE is wel een succes, hoewel door de lagere prijs van deze iPhone de gemiddelde verkoopprijs van een iPhone daalde. De specialisten van IDC verwachten in Q3 2016 weer een groei, wanneer de nieuwe devices worden geïntroduceerd. Huawei is derde, vooral dankzij groeiende verkopen op de thuismarkt in China en toenemende verkopen in Europa. De vierde en vijfde mondiale plekken worden eveneens door Chinese merken ingenomen, respectievelijk OPPO en vivo.

Advertenties