Home > Branchenieuws, Breedband, Glasvezeltechnologie, Internet, Nederland, Onderzoek, Vast breedbandinternet, Zakelijke markt > BIT: Zakelijke eindgebruikers ergeren zich vooral aan lage internetsnelheid

BIT: Zakelijke eindgebruikers ergeren zich vooral aan lage internetsnelheid

3 augustus 2016

2213773-datacenter-gigabit-cable-hightech-high-availability-and-performance-switchNederlandse zakelijke internetgebruikers ergeren zich vooral aan een lage snelheid van hun internetverbinding. Dit blijkt uit een klein onderzoek van de zakelijke internetprovider BIT onder zijn eindgebruikers.

 

Uit het beperkte onderzoek onder 111 respondenten blijkt dat een trage snelheid van de internetverbinding voor een groot deel van de zakelijke eindgebruikers een belangrijke reden is van frustratie. In het onderzoek geeft ongeveer een derde, 31 procent, van de respondenten dit als belangrijkste reden voor frustraties over haperingen in het internetverkeer. Hierna volgen storingen in de internetverbinding, 22 procent, en gebrek aan informatie tijdens storingen, 14 procent. Andere bronnen van ergernis zijn volgens het onderzoekje de bereikbaarheid van de servicedesk, 5 procent van de respondenten vindt dit ergerlijk, langdurige aanlegtrajecten, eveneens 5 procent, en langlopende contracten met de aanbieder, 4 procent.

Schermafbeelding 2016-08-01 om 09.43.34

Oorzaak
Volgens de internetleverancier hebben de respondenten wel een punt. In de ogen van BIT zakt Nederland de laatste tijd weg uit de top van de meest snelle internetverbindingen ter wereld. Dit gaat volgens de internetaanbieder op de lange termijn gevolgen hebben voor de innovatie in ons land. Glasvezel kan veel leed besparen, maar BIT ziet hiervoor nog weinig initiatieven voor de zakelijke markt. Glasvezel wordt wel in grote getale beschikbaar gemaakt voor consumenten, maar nog in mindere mate voor bedrijven. Bedrijven kijken vaak op tegen een investering in een glasvezelverbinding. De zakelijke leverancier roept de overheid dan ook op om het bedrijfsleven op dit terrein te gaan ondersteunen. Bijvoorbeeld door stimuleringsmaatregelen. Om andere frustraties weg te nemen, roept BIT ten slotte aanbieders op om veel transparanter te gaan werken, bijvoorbeeld bij storingen. Dit zou de klanttevredenheid alleen maar ten goede komen, aldus het onderzoek.