Mobiele apps veranderen bankieren in razend tempo

27 juli 2016

Schermafbeelding 2016-07-27 om 09.12.41Het gebruik van mobiele apps veranderd de manier waarop eindgebruikers bankieren razend snel. Dit is de conclusie van een rapport van de British Banking Association. Mobiel heeft de voorkeur boven internetbankieren.

 

Eindgebruiker bepalen tegenwoordig  hoe er wordt gebankierd. Dit concludeert de Britse brancheorganisatie voor het bankwezen in een recent rapport. Dit doen zij vooral door het gebruik van digitale diensten en mobiele apps in het bijzonder. Via deze apps zoeken eindgebruikers toegang tot hun bankinformatie en voeren zij transacties uit. Inmiddels gebruiker eindgebruikers meer dan 7,610 keer per minuut een mobiele app voor bankieren. Het dagelijks gebruik van een mobiele app voor bankieren steeg van 7 miljoen per dag in 2014 naar 11 miljoen keer in 2015. Het aantal betalingen in het Verenigd Koninkrijk via een mobiele app was in 2015 347 miljoen, 54 procent meer dan de 122 miljoen in 2014. In totaal zijn er in 2015 in het VK 13,8 miljoen apps gedownload. Dit was een kwart, 25 procent, meer dan in 2014.

Redenen
Belangrijkste reden voor het toenemende mobiele app-gebruik voor bankieren is, volgens de brancheorganisatie, dat deze apps het mogelijk maken om 24 uur per dag een banktransactie uit te voeren. Het is niet meer aan de banken om te bepalen wanneer er gebankierd kan worden, maar aan de consument. Naast het mobiele app-gebruik geldt de genoemde reden ook voor internetbankieren via een computer. Het percentage logins via een computer daalde wel in 2015, van 4,4 miljoen per dag in 2014 naar 4,3 miljoen in 2015.