Nederlandse MVNO-markt sterk in beweging

25 juli 2016

SIM-cards-web1De Nederlandse MVNO-markt is sterk in beweging. Dit constateren de telecomspecialisten van Telecompaper in hun laatste rapport over dit deel van de mobiele sector. Het aantal eindgebruikers is afgenomen en ook het aantal aanbieders schommelt flink.

 

 

In hun onderzoek Dutch Mobile Virtual Operators Market constateren de experts dat de MVNO-markt in ons land flink in beweging is. Tussen september 2015 en maart 2016 daalde het aantal eindgebruikers van een MVNO met 11 procent naar in totaal 6,6 miljoen. Hiervan zijn er 3,2 miljoen eindgebruiker bij een van de MVNO’s van de drie grote mobiele aanbieders. De onafhankelijke markt groeide organisch met 1,3 procent naar 3,4 miljoen eindgebruikers. Dit is 17 procent van de hele Nederlandse mobiele markt. De daling van het aantal klanten is, volgens Telecompaper, vooral te wijten aan het wegvallen van Tele2 als MVNO-aanbieder. Tele2, dat eerst volledig het T-Mobile-netwerk gebruikte, heeft inmiddels een eigen mobiel netwerk, inclusief 4G. Zonder Tele2 groeide de nationale MVNO-markt in de genoemde periodezeer licht met 0,3 procent. Meer abonnees onafhankelijke MVNO’s waren hiervan de oorzaak.

Veel beweging
De onderzoekers stelden verder vast dat in de onderzochte periode spelers wegvielen en er weer nieuwe toedetreders bijkwamen. Verdwenen zijn de diensten van Mobile Vikings, Mtel en Relieve Mobile. Ook verdween door fusie het merk OneXS. Andere aanbieders die sinds Q1 2016 hun diensten hebben beëindigd of hebben aangekondigd te stoppen zijn Clubmobiel, Delta Mobiel en Dekatel. Voor de nabije toekomst verwachten de experts dat r vooral nieuwe zakelijke toetreders bijkomen. In het consumentensegment, vooral onder de onafhankelijke MVNO’s, gaan er weer merken verschijnen. Dit zijn vooral diensten die basisdiensten bieden en erg afhankelijk zijn van mobiel, aldus het onderzoek.

Marktverdeling
Het wegvallen van Tele2 als mobiele virtuele aanbieder heeft de ranglijst licht veranderd. Telfort van KPN, exclusief zakelijke eindgebruikers, blijft marktleider op de MVNO-markt. De top vijf wordt verder gecomplementeerd met Lebara, Lycamobile, hollandsenieuwe (Vodafone) en Simyo van eveneens KPN. Simyo neemt de plaats in van Tele2. Het totaal aantal eindgebruikers van deze vijf aanbieders is goed voor veel meer dan de helft van de MVNO-markt; 62,8 procent. Dit is een toename van 55,5 procent ten opzichte van september 2015. Binnen de MVNO-markt bleef de omzet van een aantal aanbieders stabiel. Dit zijn Ben (T-Mobile), Simpel, Telfort Zakelijk, AH Mobiel en Ziggo.