Home > Branchenieuws > Vodafone: Bedrijven zien nut investeren in Internet of Things

Vodafone: Bedrijven zien nut investeren in Internet of Things

19 juli 2016

industrial_iotBedrijven zien steeds meer het nut in van het Internet of Things nu de investeringen ook resultaten gaan opleveren. Dit stellen de onderzoekers van telecomoperator Vodafone in hun jaarlijkse grote IoT-onderzoek onder bedrijven.

 

Uit de jaarlijkse IoT Barometer Report stellen de onderzoekers dat 2016 echt als het jaar kan worden beschouwd dat het Internet of Things (IoT) mainstream is geworden. In ieder geval in het bedrijfsleven. Uit het onderzoek, onder 1.96 bedrijven in de hele wereld, blijkt onder meer dat inmiddels ruim de helft van de bedrijven, 63 procent, die in het IoT hebben geïnvesteerd, een duidelijk ROI zien. In het onderzoek van vorig jaar was dit nog 59 procent.  Verder geeft 89 procent van de respondenten aan dat zij hun investeringen in IoT-toepassingen in het afgelopen jaar hebben opgeschroefd. Inmiddels bestaat 24 procent van de gemiddelde IT-investeringen van een bedrijf uit investeringen in het IoT. Dit is op gelijke voet met cloudinvesteringen en investeringen in toepassingen voor data-analyse. Tot slot geeft 76 procent van de respondenten aan dat zij geloven dat de voordelen van IoT-toepassingen belangrijk zijn voor de toekomstige ontwikkeling van ieder bedrijf.

Schermafbeelding 2016-07-15 om 16.20.31

Diep in de haarvaten
Uit het onderzoek blijkt verder dat IoT-toepassingen inmiddels diep in de haarvaten van de zakelijke processen van bedrijven zijn doorgedrongen. Zo geeft 48 procent van de onderzochte bedrijven aan dat zij nu IoT-toepassingen gebruiken om op grote schaal de processen binnen het bedrijf te veranderen. Bij bedrijven uit de regio Azië –Pacific ligt dat percentage zelfs hoger; 61 procent. Veder geeft 52 procent van de ondervraagde bedrijven die consumentelektronica produceren aan dat zij het IoT gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen, vooral voor slimme thuistoepassingen. Tot slot geeft 46 procent van alle onderzochte bedrijven aan dat zij de komende twee jaar nieuwe op het IoT gebaseerde producten en diensten gaan ontwikkelen.

Advertenties
Categorieën:Branchenieuws