Home > ARPU, Branchenieuws, Consumenten, Mobiele diensten, Mobiele markt, Mobiele operators, Mobiele standaarden, Mobiele toepassingen, Omzet, Onderzoek > Rapport: Mobiele consumenten veranderen redenen voor overstappen

Rapport: Mobiele consumenten veranderen redenen voor overstappen

14 juli 2016

Mobiele consumenten kiezen andere redenen voor hun keuze om van mobiele aanbieder te wisselen. Dit stellen de marktspecialisten van Park Associates in een recent onderzoek. Een langdurig contract met daardoor lagere maandelijkse abonnementskosten is uit de mode.

 

Uit het onderzoek van de marktspecialisten onder mobiele eindgebruikers in de Verenigde Staten blijkt onder meer dat mobiele eindgebruikers het belangrijker vinden bepaalde extra voorzieningen te krijgen dan dat zij per maand minder abonnementsgeld betalen door een langetermijncontract van bijvoorbeeld twee jaar. Slechts 23 procent van de respondenten vindt dit belangrijk. Mobiele eindgebruikers vinden het, aldus het rapport, nu erg belangrijk dat zij kunnen profiteren van een goede klantenservice. 74 procent geeft dit in het onderzoek aan. Daarnaast geeft 66 procent aan het meenemen van ongebruikt mobiel datategoed van de ene naar de andere mobiele operator als keuzepunt te beschouwen. Veder geeft 65 procent gratis toegang tot WiFi-hotspots het belangrijkste. Tot slot geeft 60 procent aan dat zij voor een andere mobiele operator zouden kiezen als die een loyaliteitsprogramma aanbiedt met gratis aanbiedingen.

Parks-Associates--Factors-when-choosing-mobile-service-provider

 Churnmanagement belangrijk geworden
De onderzoekers stellen dat churnmanagement voor mobiele operators steeds meer centraal komt te staan. Doordat mobiele operators steeds makkelijker onder hun contractsduur kunnen uitkomen, in ieder geval in de Verenigde Staten, is het niet meer interessant voor mobiele operators om te sturen op groei van de ARPU. Behoud van eindgebruikers wordt dus belangrijker. De specialisten van Park Associates stellen dat mobiele operators daarom steeds meer creatieve methoden, zoals loyaliteitsprogramma’s of andere incentives, om hun klanten te behouden.