Onderzoek: Emotie vaak motivatie voor mobiel bankieren

14 juli 2016

mobile-banking-android-and-iPhone-appsEmotie speelt een belangrijke rol bij mobiele eindgebruikers om mobiel hun bankactiviteiten af te handelen. Dit stellen specialisten van marktonderzoeker Forrester in een recent onderzoek.

 

Volgens het onderzoek van de marktspecialisten zijn emotie en het gevoel iets te hebben afgehandeld de belangrijkste drijfveren van mobiele eindgebruikers om ook mobiel bankzaken af te handelen. Het is daarom belangrijk dat dit mobiele proces zo simpel mogelijk wordt afgehandeld. Gemakkelijk te gebruiken mobiele apps voor bankieren zijn hierbij essentieel, aldus het onderzoek. Eenvoudiger apps leiden tot kortere mobiele sessies, waardoor het gevoel dat eindgebruikers iets in korte termijn kunnen regelen toeneemt. Op dit moment zien veel van de onderzochte mobiele eindgebruikers de mobiele banking apps van hun banken nog niet echt als makkelijk te gebruiken.

Handelingen
Uit het onderzoek blijkt verder dat mobiele eindgebruikers met hun bankieren-app in de meeste gevallen het saldo op hun rekening checken. Dit doet 87 procent van de respondenten. Een recente banktransactie nakijken doet 74 procent. Ook het ontvangen van alerts of notificaties stimuleert het gebruik van mobiele apps voor bankieren, aldus de experts van Forrester. Eindgebruikers die een alert van hun app ontvangen, gebruiken deze twee dagen meer dan eindgebruikers die geen alerts ontvangen. Toch geeft 90 procent van de respondenten aan dat zij op een gegeven moment stoppen met het ontvangen van notificaties. Dit komt doordat zij meestal notificaties ontvangen waarvoor niet direct actie nodig is. Hierdoor worden zij teveel gestoord met notificaties.