Onderzoek: Gratis apps gebruiken meer gevoelige gebruikersgegevens

7 juli 2016

AppsGratis mobiele apps gebruiken veel meer persoonlijke gegevens van eindgebruikers dan betaalde apps. Dit constateert een onderzoek van het Centre for European Economic  Research. Prijs en toegang tot persoonlijke informatie hebben een duidelijke samenhang.

 

In het onderzoek keken de specialisten naar zowel gratis als betaalde apps uit de app store van Google, Google Play. Hierbij werd onderscheid gemaakt tussen de hoeveelheid app-installaties, de prijs en de benodigde toegangsrechten voor installatie van een app. Zij identificeerden in totaal 136 verschillende toegangsrechten, waarvan er 14 als extreem problematisch worden beschouwd als het gaat om privacy van eindgebruikers. Dit zijn toegangsrechten die bijvoorbeeld het versturen van gegevens via internet verplichten, de smartphone van de eindgebruiker kan worden geïdentificeerde of de locatie van de eindgebruiker kan worden vastgesteld. Maar liefst 40 procent van alle onderzochte mobiele apps vroeg minstens één van deze privacygevoelige toegangsrechten, ongeveer één op twee apps. Daarnaast konden app-leveranciers in 24 procent van de apps de locatie van de eindgebruiker ontdekken en kan 8 procent toegang krijgen tot de contacten van de eindgebruiker van een app.

Relatie tussen prijs en privacy
Er bestaat een duidelijke relatie tussen de prijs van een mobiele app en de hoeveelheid gegevens die worden gevraagd van een eindgebruiker. Goedkopere apps, of gratis apps, vragen volgens de specialisten vaker en meer toegang tot persoonlijke informatie. Meer dan 50 procent van de onderzochte gratis mobiele apps vraagt deze toegangsrechten, tegenover 20 procent van de betaalde apps. Verder constateren de experts dat apps die een kritische autorisatieprocedure vragen minder vaak worden geïnstalleerd. Wel wordt dit minder als de aanbieders meer bekend zijn. De specialisten stellen dan ook dat er een relatie bestaat tussen de reputatie van een aanbieder en de bereidheid om meer persoonlijke informatie via een mobiele app te delen.

Persoonlijke informatie is goud
Niet heel verrassend, maar tot slot constateren de specialisten dat persoonlijke informatie voor app-aanbieders goud is. Hierdoor kunnen zij hun mobiele apps goedkoper aanbieden of zelfs gratis. Hun winst maken ze vervolgens met de verkoop van producten en diensten via de app, in-app aankopen, of met gepersonaliseerde mobiele advertenties. Ook kunnen zij hun verzamelde data te gelde maken bij derde partijen.