Quad play groeit op de Nederlandse markt

27 juni 2016

quadruple_tomcomSteeds meer Nederlanders kiezen voor quad play, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper over het eerste kwartaal van 2016. Ook leidt dit tot groei van de omzet van multiplay-diensten in ons land.

 

Uit de cijfers over Q1 2016 van de telecomexperts blijkt dat het aantal huishoudens in Nederland dat vaste telefonie, breedbandinternet, televisie en mobiele telefonie, quad play, afneemt in het eerste kwartaal is gestegen. In totaal gaat het nu om 775.000 huishoudens of 1 op de tien huishoudens. In totaal vormde quad play in Q1 2016 een aandeel van 17 procent van alle multiplay-omzet. In Q1 2015 was dit nog 11 procent.  Quad play heeft daarnaast een marktaandeel van 11 procent op de totale markt van breedbandaansluitingen. De totale omzet uit multiplay-diensten steeg in het eerste kwartaal van dit jaar naar 999 miljoen euro. Dit is 4,9 procent meer dan in q1 2015. De omzet groeit doordat meer huishoudens voor multiplay kiezen.

Triple play nog meest dominant
De onderzoekers constateren verder dat triple play, met drie diensten, nog steeds het meest wordt afgenomen. Het totaal aantal huishoudens met deze vorm van multiplay ligt op 3,9 miljoen. Wel daalt het aantal huishoudens met triple play. Veel huishoudens met triple play kiezen er nu voor om over te stappen naar quad play. Deze trend draagt ook bij aan de groei van de omzet van multiplay, stellen de specialisten van Telecompaper. Het afnemen van slechts twee diensten bij een enkele aanbieder blijft verder, sinds een piek in Q4 2014, langzaam dalen.

Aandelen aanbieders
Tot slot keken de specialisten in hun kwartaalrapport ook naar de marktaandelen als het gaat om quad play en triple play. Als het gaat quad play is KPN met 87 procent marktaandeel marktleider. Ziggo heeft 11 procent. Wat betreft triple play zijn de rollen omgedraaid. Ziggo is met 62 procent marktleider, gevolgd door KPN met 27 procent. De rest, 10 procent, gaat naar kleinere spelers als Caiway, M7, Tele2, Delta en Vodafone.

Advertenties