Procedures regelgeving premium SMS-diensten aangescherpt

21 juni 2016

phone-918633_960_720De Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten heeft de regelgeving voor premium sms-diensten aangescherpt. Dit op verzoek van het ministerie van Economische Zaken.

 

De stichting, een samenwerkingsverband van de mobiele operators, sms-dienstenverleners en andere contentaanbieders, heeft onlangs de regelgeving voor premium sms-diensten verder aangescherpt. Dit op verzoek van het ministerie van Economische Zaken nadat gebleken is dat sinds begin dit jaar Nederlandse consumenten opnieuw worden belaagd door premium  sms-diensten van buiten. Vaak is dit spam die eindgebruikers kan verleiden tot zeer hoge kosten.

Aanscherping gedragscode
In de nu geïmplementeerde aanscherping van de gedragscode staan regels over welke informatie consumenten krijgen over de kosten van sms-diensten en welke stappen aanbieders moeten zetten om geldige toestemming van eindgebruikers te krijgen voordat zij de sms-dienst leveren. Zo is nu het toestemmingsvereiste verzwaard. Een premium sms-dienst kan pas beginnen te lopen wanneer abonnees het woord ‘BETALEN’ in een sms zet en terugstuurt. Eerder was ‘OK’ voldoende voor toestemming, maar is nu niet specifiek genoeg geacht. Aanbieders moeten vanaf nu ook duidelijker aangeven hoe abonnees de sms-dienst kunnen stoppen.