Consumentenbond: Snelheid DSL-verbindingen kan beter

21 juni 2016

DSL-homeDe Consumentenbond vindt, op basis van eigen onderzoek, dat de breedbandsnelheid via DSL voor consumenten nog veel hoger kan liggen. Zeker voor eindgebruikers met lagere snelheden en ondanks verbeteringen die hoofdleverancier van DSL-breedband, KPN,op dit moment doorvoert. De belangenorganisatie voert daarom een campagne.

 

Volgens de campagne van consumentenorganisatie gaat de snelheid van breedband via DSL in Nederland gestaag omhoog. Dit komt vooral door de investeringen die hoofdleverancier KPN op dit moment op zijn kopernetwerk doorvoert, onder meer door pair bonding en vectoring. Hierdoor krijgt ongeveer 80 procent van de consumenten die al een snelheid van tussen de 50 en 80 Mbps hadden een snelheidsverbetering. Van de huishoudens die al over een DSL-verbinding van 100 Mbps of meer is iets meer dan de helft naar een hogere snelheid gegaan.

 

Grafiek_KPN_DSL

Lagere snelheden lopen achter
Toch zijn de onderzoekers van de Consumentenbond niet helemaal tevreden. Bij eindgebruikers van een DSL-breedbandverbinding met de laagste snelheden, tussen de 1 en 24 Mbps, zien zij dat slechts 30 procent van de eindgebruikers van de snelheidsverbeteringen van KPN profiteert. Wel geven de onderzoekers hierbij aan dat het hierbij vooral gaat om eindgebruikers die in buitengebieden wonen. In deze gebieden is het relatief kostbaar om te investeren in het DSL-netwerk.

Betere dienstverlening KPN
De hoofdconclusie van de onderzoekers is echter dat zij vinden dat KPN beter zijn best moet doen. Blijkbaar gaan de investeringen die de operator op dit moment uitvoert binnen zijn kopernetwerk nog niet snel genoeg. Zo geeft de Consumentenbond aan dat KPN wel belooft dat aan het eind van dit jaar 85 procent van de breedbandgebruikers al over een snelheid van minimaal 100 Mbps kan beschikken, maar dat de operator nog lang niet zo ver is. Het maakt de consumentenwaakhond daarbij niet uit dat het hier zowel DSL- als glasvezelverbindingen betreft. Bovendien vindt de Consumentenbond dat KPN zijn netwerk voor meer aanbieders helemaal moet openstellen. Inmiddels leveren aanbieders als Vodafone, Tele2 en Online ook diensten via het netwerk van KPN, maar zijn daarbij afhankelijk van de technische dienstverlening van de netwerkbeheerder. De consumentenbehartiger vindt dat zij ook in de gelegenheid moeten worden gesteld om zelf met technologische verbeteringen te komen in plaats van geheel afhankelijk te zijn van KPN. De Consumentenbond vergeet hierbij dat alleen KPN, in opdracht van telecomtoezichthouder ACM, zijn netwerk voor derden moet openstellen en bijvoorbeeld kabelleveranciers niet. Dat KPN dan zijn netwerk meer moet openstellen, is dan natuurlijk in concurrerend opzicht oneerlijk.