Mondiale markt voor zakelijke mobiele devices kent minder groei

20 juni 2016

telecomaanbieder-mag-geen-06-nummer-voor-tablet-gebruikenDe wereldwijde markt voor zakelijke mobiele devices heeft het lastig. Dit blijkt uit onderzoek van de marktspecialisten van Strategy Analytics over het eerste kwartaal van 2016. De zakelijke smartphonemarkt bleef gelijk, de zakelijke tabletverkoop daalde flink.

 

Uit het onderzoek van de marktspecialisten blijkt dat in het eerste kwartaal van 2016 er mondiaal 110 miljoen zakelijke mobiele devices, smartphones en tablets, over de toonbank zijn gegaan. Het aantal verkochte zakelijke smartphones daalde met 21 procent ten opzichte van Q4 2015 naar een totaal van 92,2 miljoen stuks. Vergeleken met dezelfde periode in 2015 was er een groei van 0,5 procent waarneembaar. Wat betreft tablets, was het allemaal slechter gesteld. In Q1 2016 gingen er 17,3 miljoen stuks over de toonbank. Dit was 34,5 procent minder dan in Q4 2015 en 9,8 procent lager dan in Q1 2015.

Redenen voor terugval

De belangrijkste redenen voor de terugval van de zakelijke markt voor smartphones en tablets is, aldus Strategy Analytics, de vertragende economie en het opstapelen van voorraad. Dit remde de groei van de ontwikkeling van BYOD en zakelijke markten in het eerste kwartaal van dit jaar. Veel bedrijven investeren voorlopig nog niet in nieuwe smartphones en er is een grote voorraad opgebouwd vanwege aankopen in Q4 2015. Daarom is er in het afgelopen kwartaal niet geïnvesteerd. Wat betreft de zakelijke tabletmarkt was er in het eerste kwartaal van 2016 weinig hardware-innovatie, waardoor bedrijven niet snel nieuwe tablets aanschaften. Toch gloeit er nog wel hoop aan de horizon. Langere levenscycli, meer concurrentie van phablets en dat eindgebruikers nog steeds de laatste versies van de mobiele besturingssystemen op hun oude tablets kunnen installeren, zorgen ervoor dat interesse voor BYOD blijft toenemen. De experts geven aan dat vanwege het sterke laatste kwartaal van 2015, een dipje in Q1 niet geheel ongewoon is.