Home > Branchenieuws, Breedband, Consumenten, Hosted Telefonie, Kabeltechnologie, Nederland, Omzet, Onderzoek, Vaste telefonie, VoIP > Onderzoek: Omzet vaste telefonie daalt in Nederland

Onderzoek: Omzet vaste telefonie daalt in Nederland

17 juni 2016

vaste_telefonieDe omzet uit diensten voor vaste telefonie is in het eerste kwartaal van 2016 afgenomen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit concluderen de telecomexperts van Telecompaper in hun kwartaaloverzicht van de Nederlandse vaste telefoniemarkt.

 

Uit het kwartaalonderzoek blijkt dat de omzet op de Nederlandse vaste telefoniemarkt opnieuw is gedaald. De Nederlandse vaste telefoniemarkt daalt al sinds 2013.  In Q1 2016 daalde de omzet van de vaste telefoniemarkt tot onder de 300 miljoen euro tot 287 miljoen euro. Dit is een daling van 4,6 procent ten opzichte van Q1 2015. De belangrijkste redenen voor de terugloop van de omzet uit vast bellen in Nederland zijn, aldus de onderzoekers, minder gebruik en dalende prijzen voor vast bellen.

Digitaal compenseert analoog niet
Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde in het eerste kwartaal van dit jaar met 4.000 lijnen naar een totaal van 6,3 miljoen aansluitingen. Het aantal digitale vaste telefonie-aansluitingen groeide wel met 60.000 naar een totaal van 5,56 miljoen lijnen. Het aantal VoIP-lijnen bleef stabiel op 2,1 miljoen lijnen en het aantal DSL- kabellijnen op 2,7 miljoen. Glasvezel VoIP-lijnen zagen in Q1 2016 een groei naar 830.000 lijnen. Toch, zo constateren de specialisten, is de toename van het aantal digitale lijnen niet genoeg geweest om de daling van het aantal traditionele PSTN/ISDN-lijnen te compenseren.

Toekomstige ontwikkeling
De komende vier jaar, zo verwacht Telecompaper, blijft de Nederlandse vaste telefoniemarkt dalen. De omzet daalt in de periode 2016-2020 gemiddeld licht met 2,6 procent. Ook het aantal lijnen zal gestaag blijven dalen met gemiddeld 0,1 procent per jaar. De groei van het aantal digitale en VoIP-lijnen via glasvezel , kabel en DSL blijft niet genoeg om de dalende lijn van traditionele telefonie te compenseren. Ook de lage prijzen blijven een probleem, aldus het kwartaalonderzoek.