Tabletmarkt zit in een overgangsfase

13 juni 2016

Tablets en SmartphonesDe mondiale markt voor tablets zit, volgens de marktspecialisten van Strategy Analytics, in een overgangsfase. De afzet neemt af en prijzen blijven gelijk, zo concluderen de specialisten.

 

 

Uit het onderzoek blijkt dat in het eerste kwartaal van 2016 het aantal verscheepte tablets daalde met 10 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. In totaal gingen er in het afgelopen kwartaal 46,7 miljoen stuks over de toonbank. Voor het eerst bleef in Q1 2016 de omzet gelijk op een totaal van 241 miljoen dollar. De analisten vinden dat de mondiale tabletmarkt in een overgangsfase zit. Ze constateren dat eindgebruikers de productiviteit en functionaliteit belangrijker gaan vinden. Ook de zakelijk markt lijkt steeds meer op zakelijke tablets over te stappen in plaats van pc’s aan te schaffen. Wel zal de komende jaren het aantal tablets dat over de toonbank gaat, gaan dalen. Functionaliteit, kwaliteit en gemiddelde omzet gaan stijgen.

q1-2016-value-share-070616

Marktverdeling
De onderzoekers keken ook naar hoe de afzonderlijke markten in Q1 206 hebben gepresteerd. Microsoft en Appel verkochten beiden in Q1 2016  1 miljoen stuks. Whitebox-leveranciers verkochten veel meer tablets, 13,3 miljoen stuks. Op Android gebaseerde tablets waren goed voor 94 procent van de verkochte tablets. Apple was verantwoordelijk voor 39 procent van de omzet en 222 procent van het aantal verkochte tablets. Tot slot merken de specialisten van Strategy Analytics op dat bijna alle leveranciers nu een 2-in-1 tablet device in hun portfolio hebben, zoals de Surface van Microsoft en de iPad Pro van Apple.