Onderzoek: Nederlandse vaste breedbandmarkt groeit nog altijd

10 juni 2016

Internet SpeedDe Nederlandse breedbandmarkt groeit nog steeds, ondanks de verzadiging. Dit stellen de telecomexperts van Telecompaper in hun kwartaalrapport over het eerste kwartaal van 2016. Vooral het aantal glasvezelverbindingen neemt toe.

De Nederlandse vaste breedbandmarkt zit nog steeds in de lift, ondanks dat dit marktsegment met een penetratie van 92,8 procent flink is verzadigd. In Q1 2016 groeide de Nederlandse breedbandmarkt met 0,8 procent tot bijna 7,2 miljoen aansluitingen. Vooral glasvezel droeg hieraan bij. In het eerste kwartaal van 2016 groeide dit breedbandsegment met 5 procent naar een mijlpaal van 1 miljoen aansluitingen. Het marktaandeel van glasvezel ligt nu op 14 procent. Breedband via de kabel groeide ook licht in het afgelopen kwartaal en is nog steeds de meest gebruikte vorm , met 3,3 miljoen aansluitingen, van breedband in  Nederland. Zelfs nam in Q1 2016 in Nederland het aantal DSL-verbindingen toe met 0,3 procent. Het marktaandeel ligt nu op 40 procent. De experts verwachten dat de hele breedbandmarkt in Nederland in 2016 zal groeien met 2,5 procent. De groei van kabel en glasvezel zullen de afnemende groei van het aantal DSL-verbindingen ruimschoots kunnen compenseren, zo is de verwachting. De totale omzet in Q1 2016 lag op 463 miljoen euro.

Schermafbeelding 2016-06-06 om 09.27.06

Marktverdeling aanbieders
De marktverhoudingen van aanbieders op de Nederlandse breedbandmarkt zijn, aldus de experts van Telecompaper, in het eerste kwartaal van dit jaar niet echt veranderd. Marktleider Ziggo kreeg als grootste kabelaanbieder in het afgelopen kwartaal er 8.000 nieuwe abonnees bij en komt daarmee op een totaal van iets meer dan 3,1 miljoen abonnees. Dit is goed voor een marktaandeel van 43,2 procent op de Nederlandse breedbandmarkt. KPN, de nummer twee op de Nederlandse markt verwelkomde in Q1 2016, inclusief zijn merken Telfort, XS4ALL en Edutel, 22.000 nieuwe abonnees. De telecomoperator kwam hiermee op 40,8 procent en bleef stabiel ten opzichte van het laatste kwartaal van 2015.

Langere periode
De onderzoekers keken ten slotte ook naar de verwachtingen voor de langere periode voor de Nederlandse breedbandmarkt. De breedbandmarkt groeit de komende vier jaar, tot 2020, met een gemiddelde jaarlijkse groei van 1,9 procent. De omzet zal in deze periode jaarlijks met gemiddeld 1,4 procent groeien.