Rapport: West-Europeanen kopen meer telecomproducten

9 juni 2016

telecomaanbieder-mag-geen-06-nummer-voor-tablet-gebruikenWest-Europeanen hebben in het eerste kwartaal van dit jaar meer geld uitgegeven aan telecomproducten. Dit constateren de marktonderzoekers van GfK in hun kwartaalrapport. Ook in Nederland steeg de verkoop redelijk.

 

Uit het onderzoek GfK TEMAX Q1 2016 naar de verkoop van consumentenelektronica blijkt dat West-Europeanen in het eerste kwartaal van 2016 meer geld hebben uitgegeven aan telecomapparatuur. In totaal steeg, aldus de specialisten, de verkopen in het telecomsegment in Q1 2016 naar 12,1 miljard euro. Dit is een groei van 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het telecomsegment is hiermee het op een na grootste segment binnen de consumentenelektronica.

Schermafbeelding 2016-06-08 om 09.24.19

Verschillen

De onderzoekers constateerden wel dat er tussen de afzonderlijke landen verschillen bestaan in de verkoop van telecomapparatuur. In een aantal landen noteerden zij een verzadiging in de markt voor smartphones en feature phones is ontstaan. Dit was vooral het geval in Denemarken, Spanje en Griekenland. Oorzaken hiervoor geven de marktonderzoekers van GfK niet. In andere West-Europese landen, zoal de Benelux, Frankrijk, Italie en het Verenigd Koninkrijk groeide de omzet uit deze categorie wel. Een belangrijk onderdeel van het telecomsegment zijn de wearables aan het worden. In sommige landen was er sprake van een verdubbeling van de omzet, maar de basis is nog wel beperkt. In Nederland groeide het telecomsegment in Q1 2016, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, met 7,8 procent. In totaal gaven Nederlanders in het afgelopen kwartaal 627 miljoen euro uit aan telecomapparatuur.

Hele markt
De hele West-Europese markt voor consumentenelektronica boekte in Q1 2016 een totale omzet van 50,8 miljard euro. Dit is vrijwel gelijk aan de omzet in Q1 2015. Vooral telecomapparatuur, kleine huishoudelijke apparatuur en grote huishoudelijke apparaten deden het goed. Het IT-segment en drie andere segmenten daalden in omzet. Het IT-segment is nog steeds het grootste segment binnen de consumentenelektronica met een totale omzet van 13,3 miljard euro in Q1 2016.

Schermafbeelding 2016-06-08 om 09.44.32

Advertenties