Nederlandse mobiele telecommarkt blijft onder druk staan

8 juni 2016

mobile-messaging-01mms-021414De Nederlandse mobiele telecommarkt blijft onder druk staan. Dit constateren de experts van Telecomppaer in hun kwartaaloverzicht over het eerste kwartaal van 2016. Wel lijkt de mobiele markt zich te stabiliseren, maar krimp is ook voor de nabije toekomst een feit.

 

Volgens het kwartaalonderzoek over het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzet van de Nederlandse mobiele telecommarkt, vergeleken met Q1 2015, met 3 procent naar een totaalomzet van 1,11 miljard euro. Ten opzichte van het voorafgaande Q4 2015 daalde de omzet zelfs met 2,9 procent. Belangrijkste oorzaken zijn dat de mobiele operators nog steeds last hebben van een daling van de prijzen door toegenomen concurrentie. Ook ging de omzet uit buitenbundelactiviteiten van eindgebruikers omlaag. Toch lijkt de mobiele markt zich wel te stabiliseren. Dit komt vooral door een groeiende vraag naar mobiele datadiensten. Daarnaast richten de Nederlandse mobiele operators zich steeds meer op het aanbieden van post-paidbundels. Voor dit jaar verwachten de specialisten een totale omzetdaling van ongeveer 2 procent naar 4,9 miljard euro.

Marktaandelen
In het eerste kwartaal van 2016 kwam KPN, met een groei van de omzet van 2,3 procent ten opzichte van Q1 2015, als beste uit de bus. Hiermee bleef KPN marktleider op de Nederlandse mobiele markt met een marktaandeel van 42,4 procent. Ook nieuwkomer Tele2 boekte in het afgelopen kwartaal een groei van de omzet. Wel blijft deze mobiele operator, met een marktaandeel van 3,3 procent, de vierde mobiele aanbieder in ons land. T-Mobile en Vodafone zagen in Q1 2016 hun omzet dalen en ook daarmee marktaandeel. T-Mobile noteerde in Q1 2016 een daling van 9,4 procent en Vodafone 5,8 procent. Vodafone blijft met 33,1 procent marktaandeel de tweede speler op de Nederlandse mobiele markt en T-Mobile, met 21,2 procent derde. In totaal omvatte in Q1 2016 de Nederlandse mobiele markt, een combinatie van de vier grote operators en MVNO’s, 19,9 miljoen simkaarten. Dit exclusief M2M-simkaarten. Dit is een groei van 0,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. De groei kwam volledig door de toename van het aantal post-paidabonnementen. Het prepaid-segment daalde in de onderzochte periode.

Toekomstige ontwikkelingen
De specialisten van Telecompaper stellen dat mobiele operators de komende jaren toch veel last zullen blijven hebben van een blijvende groeiende concurrentie, prijsdruk en een dalende omzet uit buitenbundelgebruik van eindgebruikers. Deze zaken blijven de komende jaren voor de Nederlandse mobiele markt van invloed. Voor de periode 2015-2020 verwachten de specialisten dat de markt jaarlijks met 0,9 procent afneemt tot 4,7 miljard in 2020.