Gartner: Freemium-apps leveren meer op dan betaalde apps

31 mei 2016

iphone-and-smartphone-mobile-appsFreemium mobiele apps leveren meer omzet op door in-app  aankopen dan betaalde mobile apps. Dit constateren de marktonderzoekers van Gartner in een recent onderzoek. Ontwikkelaars van mobiele apps moeten wel rekening gaan houden met de wensen van eindgebruikers.

 

Uit het onderzoek van de specialisten blijkt dat eindgebruikers van freemium mobiele apps, mobiele apps die gratis zijn maar via in-app aankopen meer functionaliteit krijgen, meer omzet geven dan geheel betaalde apps. Mobiele eindgebruikers van freemium-apps spenderen gemiddeld 24 procent meer aan in-app aankopen dan aan het geheel kopen van mobiele apps. In het onderzoek onder eindgebruikers uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en China blijkt dat zij gemiddeld 9,20 dollar er kwartaal besteden aan in-app aankopen tegen7,40 dollar aan het aanschaffen van complete mobiele apps.

Schermafbeelding 2016-05-30 om 09.30.37

Lagere drempel voor in-app aankopen
De onderzoekers geven voor deze ontwikkeling als belangrijkste reden aan dat mobiele eindgebruikers vaker een lagere beslissingsdrempel hebben voor het dowmloaden van freemium apps dan om vooraf een hele mobiele app af te rekenen. Niet alle mobiele eindgebruikers gebruiken de mogelijkheid van in-app aankopen voor updates. Eindgebruikers die dit wel doen, geven dan ook weer meer uit dan iemand die een hele mobiele app aanschaft en deze vervolgens gratis gebruikt. Uiteindelijk, zo geeft Gartner aan, spendeert een op de drie consumenten meer dan 5 dollar per maand. Vooral jongere doelgroepen spenderen meer aan in-pp aankopen. Klikken op mobiele advertenties is verder niet zo populair. Slechts 20 procent van de respondenten geeft aan wel eens te klikken op een advertentie in een app.

Ontwikkelaars moeten moeite doen
Tot slot geven de onderzoekers van Gartner ontwikkelaars van mobiele apps de raad om meer moeite te den om hun eindgebruikers meer mogelijkheden moeten bieden. Zo moeten zij er niet alleen voor zorgen dat hun eindgebruikers de mogelijkheid krijgen om met reguliere in-app aankopen meer functionaliteit te krijgen, maar ook een optie om alles af te kopen. Hiermee kan er nog veel meer worden verdien, aldus het rapport.

Advertenties