T-Mobile richt zich in Nederland op ‘Mobile First’

30 mei 2016

t-mobileMobiele operator T-Mobile heeft voor de komende drie jaar zijn Nederlandse strategie-update gepresenteerd. Alle aandacht gaat naar ‘mobile first’ om zich zo nog beter op de Nederlandse markt te kunnen onderscheiden. Onbeperkte mobiele data-abonnementen en co-creatie bij het ontwikkelen van toepassingen zijn hiervan de eerste exponenten.

Op de Nederlandse mobiele markt is het dringen en T-Mobile voelt hiervan de gevolgen. Om de marktpositie beter te kunnen verdedigen en uit te breiden heeft de mobiele operator daarom vorige week een nieuwe driejarige strategie aangekondigd. De mobiele operator gaat zich volledig richten op ‘mobile first’. Deze strategie vloeit voort uit het investeringsprogramma dat moederbedrijf Deutsche Telekom de afgelopen kwartalen heeft uitgerold in Nederland. De eerste stap hiervan was de oplevering van het vernieuwde (4G) mobiele netwerk van het afgelopen jaar en wordt nu verder voortgezet met nieuwe stappen.

Marktpositie en onbeperkt mobiele data
De nieuwste stap, waarbij gelet is op de resultaten van de andere DT-dochter T-Mobile USA, is dat T-Mobile in Nederland zich nu meer gaat richten op een nieuwe merkpositionering, mobile first, de uitbreiding van het productenaanbod en de uitrol van een nieuw samenwerkingsplatform. Een eerste exponent van deze strategie is de lancering voor consumenten van een nieuw smartphone-abonnement Oneindig online op je smartphone. Dit mobiele abonnement laat eindgebruikers onbeperkt mobiel internetten tegen een vast bedrag per maand van 90 euro. Later moet hiervan een zakelijke variant volgen. Het nieuwe abonnement heeft wel meteen de aandacht getrokken van telecomtoezichthouder ACM. Die stelt  dat het abonnement op gespannen voet staat met de netneutraliteit door een data-cap van 20 GB per maand,  het beperken van de videokwaliteit en het verbieden van tethering. T-Mobile beroept zich op de uitzonderingspositie die mobiele operators kunnen nemen om het verkeer op hun netwerken in goede banen te kunnen leiden.

Samenwerkingsplatorm
Binnen de strategie  wordt ook een nieuw co-creatieplatform gelanceerd voor mobiele toepassingen. Binnen dit platform kunnen ontwikkelaars samen met T-Mobile werken aan deze toepassingen. Hierdoor kan de adoptie van mobiele toepassingen sneller op gang komen. Dit jaar krijgen mobiele ontwikkelaars via een API toegang tot een beveiligd gedeelte van het T-Mobile IT-netwerk. Volgens de telecomoperators is de tijd voorbij dat T-Mobile alleen trends voor publieke en zakelijke toepassingen kunnen voorspellen. In de digitale wereld gaat inmiddels alles tien keer zo snel, zodat samenwerking echt nodig is. Inmiddels heeft, in samenwerking het Alzhiemer Nederland, een eerste serious game ontwikkeld.