Onderzoek: Mobiel internetgebruik neemt toe in Europese Unie

25 mei 2016

telecoms-sector-in-europeMobiel internet wordt binnen de lidstaten van de Europese Unie steeds meer gebruikt. Inwoners van de lidstaten noemen in het onderzoek van de Europese Commissie mobiel bellen en internetten het belangrijkste communicatiemiddel in hun dagelijks leven.

 

Uit het onderzoek van de Europese Commissie (EC) blijkt dat mobiel internetten inmiddels flink in de Europese samenleving is doorgedrongen. Op dit moment maakt in bijna zeven op de tien huishoudens in de Europese lidstaten iemand mobiel internet gebruikt. Dit is een toename van 21 procent ten opzichte van een vorig meetpunt in 2014. Ook de penetratie van mobiel internet in de lidstaten is weer toegenomen, hoewel daarbij flinke verschillen bestaan. Zo is de mobiele internetpenetratie in Griekenland 64 procent, terwijl die bijvoorbeeld in Denemarken 91 procent is. Nederland neemt met een penetratie van 80 procent plaats 9 op de ranglijst in.

 

Schermafbeelding 2016-05-24 om 09.30.11

Mobiele communicatie belangrijkste behoefte
Uit het onderzoek van de EC blijkt verder dat de meeste inwoners van de EU mobiele communicatie het belangrijkste communicatiemiddel noemt in hun dagelijkse routine. Driekwart van de respondenten geeft dit aan. Daarnaast noemt 32 procent mobiel internet en 32 de vaste verbinding. Het overgrote deel geeft dus de voorkeur aan de mobiele telefoon boven een vaste telefoonverbinding. Wat betreft mobiele diensten is een telefoongesprek nog altijd het meest populair binnen de EU, negen van de tien respondenten geeft dit aan. Daarna komen sms versturen, 75 procent, mobiel e-mail versturen, 69 procent, een instant messaging, 53 procent. Wat betreft deze laatste dienst zijn Spanje en Nederland de koplopers binnen de EU.

Overige factoren
Het onderzoek van de EC keek niet alleen naar de adoptie van mobiele communicatie binnen de EU, maar ook hoe mobiele diensten worden ervaren. Zo geeft een overgrote meerderheid van de respondenten aan dat zij de zelfde regels en wetten voor vaste communicatie ook voor mobiele communicatie willen laten gelden. Dit heeft onder meer gevolgen voor hoe mobiele aanbieders hun klanten behandelen. Zo geeft 78 procent van de respondenten aan dat zij, net als bij vaste diensten, hun mailadres en andere content willen meenemen als zij van mobiele aanbieder veranderen.