Quad play-markt groeit in Nederland

24 mei 2016

Quad-PlayHet aandeel van quad play, breedbandinternet, telefonie en televisie en mobiele telefonie, binnen de markt voor gebundelde vaste diensten groeit. Dit blijkt uit kwartaalonderzoek over het vierde kwartaal van het afgelopen jaar van de specialisten van Telecompaper.

 

Uit  het onderzoek over Q4 2015 van de Nederlandse multiplay-markt blijkt dat het aandeel van quad play weer is toegenomen. Aan het einde van vorig jaar hadden ruim 700.000 huishoudens in Nederland een quad play-abonnement. Dit is goed voor een marktaandeel van meer dan 10 procent op de totale multi play-markt. Deze markt wordt nog wel gedomineerd door triple play. Eind vorig jaar hadden ruim 4 miljoen huishoudens in Nederland een abonnement op een bundel van vaste  of mobiele telefonie, breedbandinternet en televisie. Het aantal afnemers van bundels met slechts twee diensten daalt nog steeds langzaam. Combinaties tussen breedband en vaste telefonie nemen af, terwijl combinaties tussen breedbandinternet met televisie of mobiele telefonie toenemen.

Omzet
Uit het kwartaalonderzoek blijkt verder dat de totale omzet van multi play-diensten in Nederland in Q4 2015 steeg naar 1,013 miljard euro. Dit was 7,5 procent meer dan in dezelfde periode in 2014. De groei van de omzet komt, zo stellen de specialisten van Telecompaper, dat er steeds minder huishoudens breedband apart bij een internetaanbieder afnemen. Eindgebruikers combineren steeds vaker breedbandinteret met televisie, vaste telefonie en/of mobiele telefonie van dezelfde aanbieder.