Telecompaper: Nederlandse mobiele abonnementen met toestel goedkoper

19 mei 2016

mobile-messaging-01mms-021414Nederlandse mobiele operators bieden op dit moment hun eindgebruikers goedkopere mobiele abonnementen inclusief een toestel dan een half jaar geleden. Dit stellen de telecomspecialisten van Telecompaper in een vergelijkend Europees benchmark-onderzoek.

 

Volgens het meest recente EU Mobile Benchmark behoort ons land tot de Europese landen waar de prijzen van mobiele abonnementen het meest wisselen, zoals voor abonnementen met een toestel als sim only. De belangrijkste conclusie is dat de prijzen van Nederlandse mobiele abonnementen met een high-end toestel zijn gedaald ten opzichte van een half jaar geleden. Dit geldt trouwens ook voor de overige onderzochte Europese landen. De onderzoekers stellen dat de daling van de prijzen een gevolg is van onder andere de langere beschikbaarheid van de high-end Samsung S6. De nieuwste S7 is pas aan het einde van de onderzoeksperiode geïntroduceerd. Wanneer wordt gekeken naar sim only, scoort Nederland nog beter. Vooral sim only-pakketten met meer dan 1.000 minuten scoren goed, aldus de experts van Telecompaper.

Meeste variatie
Nederland heeft wel de meeste variatie in het Europese aanbod. In totaal zijn er in ons land 411 mobiele abonnementen beschikbaar. In vergelijking; Noorwegen heeft slechts 22 pakketten in de aanbieding. De grote beschikbaarheid aan abonnementen in Nederland komt onder meer doordat enkele aanbieders doe-het-zelf of a-la-carte-aanbiedingen hebben. Hiermee kunnen eindgebruikers zelf hun mobiele abonnementen samenstellen. Deze abonnementen zijn beschikbaar bij Telfort en Ben. Ook constateren de experts dat bij de onderzochte Nederlandse abonnementen meer dan de helft, 66 procent, 4G is inbegrepen. Op enkele kleine uitzonderingen na, hoeven eindgebruikers hiervoor niets extra te betalen.

Benchmark
De onderzoekers van Telecompaper onderzochten in totaal bijna 1.700 mobiele abonnementen van 68 aanbieders in 16 Europese landen. In Nederland werden de abonnementen van KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief hun tweede merken, onderzocht. Hierbij werd gekeken naar de statistische mediaanprijzen in plaats van gemiddelde prijzen.