Omzet van mobiele apps verder in de lift

17 mei 2016

iphone-apps-mobile-apps-mobile-applications2-oDe mondiale omzet van mobiele apps is in het afgelopen jaar weer flink gegroeid. Dit blijkt uit onderzoek van de specialisten van IDC. De komende vijf jaar gaat dit marktsegment weer doorgroeien. Wel treedt ook hier, net als op de smartphonemarkt, een verzadiging op.

 

Uit het onderzoek van de marktpecialisten blijkt dat er in 2015 er wereldwijd ongeveer 156 miljard mobiele apps zijn gedownload. Deze downloads genereerden een directe omzet van 34,2 miljard dollar. Dit is, aldus de specialisten van IDC, nog exclusief de omzet die uit mobiele advertenties wordt gerealiseerd. Het aantal apps uit Apple’s App Store was in het afgelopen jaar voor 58 procent van alle omzet uit mobile apps. Dit is, vergeleken, met 2014 een groei van 36 procent. Het aantal gedownloade apps uit Apple’s App Store, het volume, staat echter op 15 procent. Dit is 8 procent minder dan in 2014. Google Play voor Android heeft een hoger volume, 60 procent, maar een lagere directe omzet met 36 procent marktaandeel. Ook voor Android waren de groeicijfers minder in 2015, zo geven de specialisten aan.

Komende vijf jaar
De experts van IDC verwachten dat de komende vijf blijft toenemen, maar er zal wel van een groeivertraging sprake zijn. Zowel het aantal downloads als de directe omzet gaan vertragen. Dit komt, aldus het onderzoek, door het verzadigen van de markt voor mobiele apps. Tot 2020 bedraagt de groei van het volume jaarlijks 6,3 procent en van de directe omzet 10,6 procent. Daarnaast zal er steeds meer omzet boven de laag van het mobiele besturingssysteem en van de apps wordern gerealiseerd, zo besluit het rapport.

Advertenties