Onderzoek: Adoptie van upgrade-abonnementen smartphones groeit

13 mei 2016

smartphonesUit een rapport van de Amerikaanse consumentenonderzoeker NPD Group blijkt dat consumenten in de Verenigde Staten steeds vaker kiezen voor een abonnement waarbij zij automatisch een upgrade krijgen van hun smartphone. Zij doen dit vooral om de laatste technologie te kunnen blijven gebruiken.

 

Uit het onderzoek van de consumentenonderzoeker blijkt dat sinds de introductie van de eerste abonnementen door mobiele operators waarbij eindgebruikers kunnen kiezen voor automatische upgrades van hun smartphone in 2013, de afname binnen een jaar meer dan verviervoudigd is. Koos in september 2013 nog 7 procent van de abonnees voor een dergelijk abonnement, tegen het einde van het eerste kwartaal van 2014 was dit al gestegen naar 31 procent. Daarnaast geeft ongeveer 73 procent van de respondenten aan dat zij enigszins of uitstekend op de hoogte zijn van het bestaan van dit soort abonnementen. Ongeveer de helft van deze respondenten waren daarvan zeer op de hoogte. Uiteindelijk geeft ook een kwart van de respondenten aan niet op de hoogste te zijn van het bestaan van deze abonnementen en geeft 19 procent aan dat de verkoopmedewerker van hun mobiele aanbieder nooit het bestaan heeft verteld. Tot slot zegt 32 procent helemaal geen interesse in dergelijke abonnementen te hebben.

Smartphone_Upgrade_Plan_Enrollment_Quadruples_from_2013_1

Redenen voor abonnementskeuze
Van de 31 procent respondenten die wel voor een upgrade-abonnement kozen, geeft een bijna absolute meerderheid, 84 procent, aan dat zij deze keuze hebben gemaakt om zich te verzekeren van de laatste mobiele technologie. Als tweede belangrijkste reden voor een vroege acceptatie van dit soort mobiele abonnementen van mobiele operators, geeft 62 procent aan de financieringsmethode prettig te vinden. Zij vinden het prettiger om hun mobiele telefoon in maandelijkse bedragen te betalen dan in een enkele keer. Verder constateerden de marktonderzoekers dat eindgebruikers van Android-smartphones, 22 procent, bijna evenveel in de upgrade-abonnementen tonen als iPhone-eindgebruikers, 25 procent.

Smartphone_Upgrade_Plan_Enrollment_Quadruples_from_2013_2

Uitdagingen
De onderzoekers van de NPD Group geven wel aan dat dit nog maar het begin is van de acceptatie van upgrade-abonnementen voor smartphones. De acceptatie zal volgens hen verder afhangen van hoe de mobiele operators via hun retailkanalen aangeven dat dit soort abonnementen bestaan. Veel eindgebruikers zijn gewoon, aldus de onderzoekers, nog niet goed op de hoogste van het bestaan van deze abonnementen of begrijpen ze niet. Mobiele operators moeten deze abonnementen dus goed promoten en uitleggen aan hun klanten, zodat deze meer geneigd zijn deze te omarmen, zo besluit het rapport.