Home > Branchenieuws, Mobiel internet, Mobiele applicaties, Mobiele devices, Mobiele diensten, Mobiele markt, Omzet, Onderzoek, Wearables > Rapport: Wearables hebben hogere penetratie in VS dan in Europa

Rapport: Wearables hebben hogere penetratie in VS dan in Europa

12 mei 2016

male-finger-taps-blue-smartwatch-iconDe penetratie van draagbare slimme toepassingen, zoals fitness trackers en smart watches, is in de Verenigde Staten bijna twee keer zo groot als in de vier grootste landen in Europa. Dit stellen onderzoekers van Kantar Worldpanel Comtech.

Uit het onderzoek blijkt dat inmiddels in de Verenigde Staten meer dan een op de tien consumenten een wearable, een fitness tracker of smart watch, bezit. Dit is ongeveer 12,2 procent van alle consumenten. Dit is bijna het dubbele dan in de vier grootste Europese markten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Italië. Het percentage van deze vier markten komt op 6,6 procent van alle consumenten uit.

Schermafbeelding 2016-05-11 om 11.29.32

Markt in de VS
De markt in de Verenigde Staten wordt vooral gedomineerd door fitness trackers. Drie van de vier ‘pols’ wearables is, aldus het onderzoek, een device dat in deze categorie valt. Eindgebruikers kiezen verder, voor zowel fitness trackers als smart watches, vooral voor het merk, het gebruiksgemak en functionaliteit. Ontwerp en kosten zijn van secundair belang. Voor de markt voor fitness trackers domineert in de Verenigde Staten FitBit en voor smart watches Apple. De onderzoekers constateren dat de markt voor fitness trackers aan het afnemen is. Smart watches vormen echter steeds meer een alternatief voor traditionele horloges op de Amerikaanse markt.

Europese ontwikkelingen
Hoewel de marktpenetratie van wearbles in Europa achterloopt bij die in de Verenigde Staten, zijn ook hier een aantal interessante trends waar te nemen, zo stellen de onderzoekers van Kantar. In de eerste plaats signaleren zij dat in de vier grote Europese markten smart watches relatief populairder zijn, met een aandeel van 55,2 procent van alle verkochte wearables, dan fitness trackers. Alleen in het Verenigd Koninkrijk is min of meer dezelfde tendens te zien als in de Verenigde Staten met meer interesse, 54,3 procent, in fitness trackers, dan in smart watches, 47,7 procent. Ten tweede, ook in Europa kopen eindgebruikers vaker een smart watch om hun standaard horloge te vervangen. Van alle verkochte smart watches in deze regio dient 39 procent dit doel, aldus het onderzoek. Voor de Apple Watch geldt dit in 49,6 procent van de gevallen en voor de smart watch van Samsung in 41,5 procent van de gevallen. De onderzoekers verwachten ten slotte dat in de komende tijd de penetratie van wearables in alle genoemde markten gaat toenemen.