Tabletmarkt blijft in mineur

3 mei 2016

tablet2De mondiale tabletmarkt lijkt zich maar niet te herstellen. In het eerste kwartaal van dit jaar, aldus onderzoek van Strategy Analytics, daalde de mondiale tabeltverkoop opnieuw. Consumenten lijken veel kieskeuriger te zijn geworden.

 

Uit het kwartaalonderzoek van de marktspecialisten blijkt dat de mondiale markt voor tablets, net als die voor smartphones, in het eerste kwartaal van 2016 is afgenomen. Hiermee volgt Q1 2016 de trend die al in 2015 was gezet. In totaal gingen er in het afgelopen kwartaal wereldwijd 46,4 miljoen tablets over de toonbank. Volgens de experts het laagste cijfer sinds Q3 2012. In totaal daalde de markt, vergeleken met dezelfde periode in 2015, met 10 procent. De onderzoekers geven geen echte verklaring voor de daling, maar vaak heeft het te maken met kritischere consumenten en extreme concurrentie in sommige segmenten. Wel verwachten de experts nog veel van de 2-in-1 tablets; het enige segment dat in Q1 2016 nog groei kende.

q1-2016-preliminary-tablet-market-share

Marktaandelen
Op iOS-gebaseerde tablets, de iPads van Apple, zagen de verkoop dalen met 19 procent ten opzichte van Q1 2015. In totaal gingen er 10,3 miljoen iPads in het eerste kwartaal van dit jaar over de toonbank. Consumenten willen niet vaak meer updaten naar het laatste model en daarvoor een premium te betalen. Apple heeft een marktaandeel van 22 procent. Van op Android gebaseerde tablets gingen er 20 miljoen stuks over de toonbank. Maar ook in dit segment gaat het slecht; de verkoop daalde met 16 procent ten opzichte van Q1 2015. Opvallend was dat vooral leverancier Huawei het wel goed deed in dit segment; de verkoop van tablets van deze leveranciers groeide met 66 procent. Het marktaandeel is nu op 65 procent; vooral door de toegenomen concurrentie van op Windows gebaseerde tablets. De verkoop van Windows-tablets steeg met 82 procent ten opzichte van Q1 2015 met een totaal van 6,2 miljoen stuks. Inmiddels hebben deze tablets een marktaandeel van 13 procent.