Onderzoek: Nederlander heeft relatief vaak schade aan smartphone

2 mei 2016

damage1Nederlanders hebben relatief vaak schade aan hun smartphone. Dit blikt uit recent onderzoek van Telecompaper. IPhone-bezitters hebben vaker een beschadigd toestel dan andere smartphonebezitters.

 

Uit het onderzoek blijkt dat de afgelopen twee jaar maar liefst een kwart van de smartphonebezitters te maken had met schade aan hun toestel. Van deze eindgebruikers geeft 61 procent aan dat zij de schade uiteindelijk hebben laten verhelpen. Ongeveer 17 procent heeft een reparatie laten uitvoeren en 11 procent van de eindgebruikers met schade ging uiteindelijk niet tot reparatie over. Vaak werd deze schade niet storend geacht of zijn vonden de kosten van de reparatie niet meer in lijn met de waarde van het toestel. De meest uitgevoerde reparatie in de periode 2014-2016 was een reparatie aan het scherm.

iPhone vaker beschadigd
De onderzoekers constateerden verder dat vooral iPhone-bezitters vaker schade aan hun toestel hadden. Ongeveer 66 procent van de ondervraagde Nederlandse iPhone-bezitters rapporteerde geen schade in de afgelopen twee jaar. Voor alle ondervraagde smartphonebezitters lag dit percentage op 72 procent. iPhones werden ook meer gerepareerd; 79 procent van de gevallen tegenover 61 procent gemiddeld. Tot slot geven de onderzoekers aan dat de meeste reparaties door gespecialiseerde (web) winkels worden uitgevoerd, 44 procent. In 15 procent werd de reparatie door de producent van de betreffende smartphone verricht.