Juniper Research: Smartphonemarkt daalt in Q1 2016

2 mei 2016

Pile of smart phonesDe wereldwijde smartphonemarkt noteerde in het eerste kwartaal van dit jaar mindere resultaten. Dit concluderen de marktonderzoekers van Juniper Research in hun kwartaalonderzoek over Q1 2016. Apple noteerde zelfs de eerste verkoopdaling sinds de komst van de iPhone.

 

Mondiaal gaan er minder smartphones over de toonbank. Hierdoor is de wereldwijde verkoop in het eerste kwartaal van 2016 met 6 procent afgenomen vergeleken met Q1 2015, aldus de onderzoeksexperts in hun kwartaalonderzoek. In totaal gingen er in het eerste kwartaal van dit jaar 320 miljoen smartphones over de toonbank. Vooral Apple noteerde flink tegenvallende verkoopcijfers. De gigant uit Cuppertino noteerde in Q1 2016 zelfs de eerste verkoopdaling van de iPhone ooit ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Dit komt, volgens de specialisten, doordat de verkoop van de Apple 6-modellen vooral vorig jaar piekten en nu zijn teruggevallen naar meer normale verkoopcijfers.

Schermafbeelding 2016-05-02 om 09.29.21

Oorzaak
De onderzoekers leggen de oorzaak van de daling van de mondiale smartphonevekoop vooral bij de tegenvallende verkoopresultaten uit China, de grootste mobiel markt ter wereld. De economie lijkt in deze markt te stagneren, waardoor ook de verkoop van smartphones lager wordt. De stagnatie blijkt onder meer uit dat tot nu toe erg populaire binnenlandse merken, zoals Xiaomi en Lenovo, het moeilijk hebben. Voor beide merken daalde de verkoop in Q1 2016 met 1 procent. Ook Apple heeft het moeilijk in China. Dit komt naast de economische stagnatie in het land ook doordat het Amerikaanse bedrijf recent te maken kreeg met juridische beperkende maatregelen van de Chinese overheid. Andere merken hebben het eveneens in China lastig, aldus het kwartaalonderzoek.

Hoop voor vervangingsmarkt
De marktonderzoekers stellen wel dat er nog hoop is voor de mondiale smartphonemarkt voor dit jaar. Leveranciers moeten zich vooral gaan richten op de vervangingsmarkt voor smartphones en niet meer specifiek op nieuwe markten. De onderzoekers van Juniper Research geven aan dat groei in markten als Afrika er niet meer inzit als er niet wordt voldaan aan een veelvoud van voorwaarden. Het gaat hierbij dan vooral om het laten dalen van de gemiddelde verkoopprijs van low-end smartphones. Tot slot constateren de specialisten dat Samsung, door een nieuwe verkoopmix zijn marktaandeel kan stabiliseren, dat Huawei zijn smartphoneverkoop kan laten groeien en dat binnenkort het aloude Blackberry helemaal van de smartphonemarkt zal zijn verdwenen.