Ovum: Omzet uit mobiele apps gaat komende jaren verdubbelen

22 april 2016

iphone-apps1De omzet uit mobiele apps gaat de komende vijf jaar verdubbelen. Dit stellen de specialisten van Ovum in een recent onderzoek. Vooral dragen hier de opkomende markten aan bij, aldus het onderzoek.

 

Mobiel app-gebruik blijft maar toenemen, zodat ook de omzet hieruit blijft toenemen. In hun onderzoek verwachten de Britse marktspecialisten dat de mondiale omzet uit mobiele apps de komende vijf jaar, tot 2020, ongeveer 2.2 keer zoveel wordt. De omzet groeit in deze vijf jaar van 36 miljard dollar in 2015 naar 79 miljard dollar in 2020. De omzet is gelijk aan een groei van 1.8 keer van het aantal mondiale app-downloads in deze periode; van 211 miljard vorig jaar naar 378 miljard in 2020.

App-Revenue-vs-Downloads

Snellere groei
In zijn geheel groeit de mobiele app-markt, aldus de onderzoekers, sneller in de komende vijf jaar dan sinds zijn start in 2008. In de periode tussen 2016 en 2020 wordt tot drie keer zoveel omzet gerealiseerd uit mobiele apps dan in de periode 2008-2015. Ook zullen er tussen dit jaar en 2020 2.5 keer zoveel meer downloads van mobiele apps zijn.

Opkomende markten belangrijkste stimulans
Opkomende markten zijn volgens de specialisten van Ovum de belangrijkste factor in de groei van de omzet en het aantal downloads van mobiele apps in de genoemde periode. Vooral komt dit door de Chinese markt vanwege het enorme volume. Opkomende markten zijn verantwoordelijk voor een twee keer zo steile groei van de omzet en downloads dan volwassen markten. In de categorie downloads nemen zij het grootste aandeel in de periode 2015-2020. Volwassen markten zien de omzet uit mobiele apps en het aantal downloads dalen. Dit komt voornamelijk doordat een verzadigingspunt wordt bereikt, aldus Ovum. Daarnaast kijken eindgebruikers in deze markten straks vaker naar de kwaliteit van de gedownloade apps in plaats van naar de hoeveelheid apps die zij downloaden. De omzet uit mobiele apps heeft wel een steiler traject omdat eindgebruikers in volwassen markten meer tijd besteden binnen hun mobiele apps en doen meer aan in-app-aankopen. Daardoor nemen de volwassen markten in de periode 2015-2020 nog steeds het merendeel van het mondiale omzetaandeel voor hun rekening, zo concluderen de specialisten van Ovum.