MinFin handhaaft regelgeving kredietverlening voor telecomoperators

19 april 2016

nationalebeeldbank_2008-7-198300-2_ministerie-van-financienHet ministerie van Financiën gaat verstevigd toezicht uitoefenen op de telecomsector rondom het aanbieden van toestellen op afbetaling. Dit meldt het ministerie nadat het heeft geconstateerd dat het de telecomsector zelf niet is gelukt om met goede zelfregulering hiervoor te komen.

 

In een brief aan de Tweede Kamer stelt verantwoordelijk minister Dijsselboem dat de regelgeving voor kredietverlening aan consumenten van toepassing blijven voor telecomoperators die eindgebruiker toestellen op afbetaling aanbieden. Dit zijn vaak de toestellen die in combinatie met een abonnement worden geleverd. Mobiele operators moeten er dus voor zorgen dat zij voldoen aan de Wet financiële transacties (Wft) en de bepalingen over consumentenkrediet. Zij moeten daarbij zorgen over informatie over rentes en termijnen en moeten de verkopers over de deskundigheid beschikken om consumenten goed te adviseren. Daarnaast moeten de telco’s bij hogere leenbedragen een BKR-toetsing uitvoeren. De beslissing van de minister volgt op maandenlang overleg tussen de telecomsector en het ministerie over zelfregulering. De Nederlandse telecomsector verzuimde een afdoende gedragscode en vrijwillige maatregelen over het Wft-regime aan het ministerie te presenteren en miste deadlines.

Mislukt overleg
Uitgangspunt van deze gesprekken was dat consumenten een toestel bij aanschaf van een abonnement in termijnen betaalde zonder rente of andere kosten. De sector stelde hierbij voor altijd een vaste toestelprijs te hanteren, onafhankelijk van de vraag of de eindgebruiker zijn toestel in een keer, vooraf of in termijnen van 12 of 24 maanden betaalt. Het gevolg hiervan is dat operators geen kortingen of promoties kunnen aanbieden, terwijl dat nu normaal is. Dit kan weer de mededinging beperken volgens toezichthouder ACM. Het ministerie van Financiën telt echter dat concurrentie en een vaste toestelprijs onverenigbaar zijn. Bovendien is dit, aldus het ministerie, niet in lijn met een Europese richtlijn ter bestrijding van overkreditering door consumenten. Het ministerie heeft nu de financiële toezichthouder Autoriteit Financiële Markten opgedragen om een eind te maken aan de huidige praktijk telcomoperators waarin de maatregelen van de Wft niet zijn uitgevoerd. De gezamenlijke Nederlandse telecomoperators hebben teleurgesteld gereageerd op het besluit van de minister en roept de Tweede Kamer op om alsnog de door de telecomsector voorgestelde gedragscode te accepteren.