Nederlanders kunnen vaker mobiel betalen

18 april 2016

mobiel-bankieren-betalen-finnoNederlanders kunnen steeds vaker betalen via hun smartphone. Dit stellen de onderzoekers van Telecompapers Consumer Panel in een recent onderzoek. Wel neemt de bereidheid van consumenten om hiervoor extra maatregelen af.

Uit het onderzoek van de telecomspecialisten blijkt dat ongeveer 5 procent van de respondenten aangeeft dat zij al over mogelijkheden beschikken om mobiel te betalen. In het derde kwartaal van 2015 lag dit percentage nog op 3 procent. Belangrijkste oorzaak van de stijging is dat mobiele operators en banken flink bezig zijn met de promotie van mobiel betalen. Wel maken de onderzoekers bij deze cijfers de kanttekening dat maar liefst 40 procent van de respondenten aangeeft helemaal niet in mobiel betalen is geïnteresseerd.

Minder moeite
De onderzoekers constateren daarnaast dat de bereidheid om moeite te doen voor het gaan gebruiken van mobiel betalen afneemt. Steeds minder eindgebruikers zijn bereid om een mobiele app voor mobiel betalen te downloaden. Zo geeft 48 procent aan voor mobiel betalen een gratis app te willen downloaden. In Q3 2015 was dit nog 52 procent. Ook de bereidheid om hiervoor een smartphone aan te schaffen, neemt af; van 10 procent in Q3 2015 naar 6 procent nu. Ook willen zij geen nieuw mobiel abonnement afnemen; van 8 naar 6 procent. Er is dus nog volop werk aan de winkel voor alle belanghebbenden rondom mobiel betalen.