Mobiel adverteren wordt meest gebruikte advertentiekanaal

15 april 2016

mobile-advertisingMobiel adverteren is de meest dominante vorm van online adverteren geworden. Dit signaleren onderzoekers van IHS in een recent onderzoek. Native in-app adverteren is hiervan de meest winstgevende vorm.

 

In hun onderzoek stellen de marktexperts dat mobiel adverteren op dit moment sneller groeit dan elke andere vorm van adverteren. Advertenties die zich speciaal richten op mobiele devices zijn nu het belangrijkste format geworden binnen de online advertentiemarkt. Eerder hadden adverteerders nog veel moeite met deze vorm van reclame omdat zij het mobiele app-gebruik en de uitgaven van consumenten in mobiele omgevingen nog niet onder de knie hadden. Dit komt, aldus het onderzoek, vooral door de groei van het smartphonegebruik en de mogelijkheden die dit biedt voor de omzet van app stores en in-app aankopen.

world_native_share_of_total_mobile_display_advertising

 

Native mobiel adverteren meest winstgevend
Op dit moment heeft native mobiel adverteren de meeste toekomst. Het gaat hierbij om mobiele advertenties die het beste haalt uit de vorm en de functionaliteit van de gebruikerservaring van het format waarbinnen de advertentie wordt aangeboden. Mobiele devices voldoen uitstekend aan deze voorwaarden, aldus de onderzoekers. Zij constateren dan ook dat vooral native in-app advertising, dus advertenties binnen mobiele apps zelf, de meeste winstgevende toekomst hebben. De komende vier jaar, tot 2020, groeit de omzet van deze vorm van mobiele advertenties naar een totaal van 53,4 miljard dollar. Ongeveer twee derde van de mobiele advertentiemarkt, 63,2 procent, bestaat straks uit native in-app mobiele advertenties. Binnen de markt voor in-app mobiele advertenties is weer de meeste omzet weggelegd voor third party in-app advertenties. De omzet binnen dit segment groeit de komende periode met 70,7 procent per jaar tot een totale omzet van 8,9 miljard dollar in 2020.

Succesvolle bedrijven
De onderzoekers van IHS signaleren tot slot dat bedrijven die zich speciaal toeleggen op mobiele in-app adverteren het grootste deel van de mobiele advertentiemarkt in handen krijgen. Bedrijven die zich meer toeleggen op native in-app adverteren weten hieruit de meeste omzet te halen. De adoptie van native mobile adverteren vindt vooral plaats binnen de nutssector. De gamingsector, toch een van de meest winstgevend gedachte sectoren voor dit soort mobiele advertenties, loopt juist hierbij achter.